طرز تهیه کمپوت گیلاس

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کمپوت ها یکی از دسرهای خوشمزه در سراسر جهان هستند که با انواع میوه ها تهیه می شوند. کمپوت علاوه بر اینکه یک میان وعده خوشمزه و مقوی است همچنین انتخابی عالی در زمان بازدید از دوست و آشنا می باشد. یکی از کمپوت های پرظرفدار کمپوت گیلاس است.

کمپوت گیلاس یکی از انواع کمپوت های بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. طرز تهیه کمپوت گیلاس کار سختی نیست و علاوه بر آن نوع خانگی کمپوت ها بسیار سالم تر و خوشمزه تر است. در ادامه طرز تهیه کمپوت گیلاس به دو روش ساده و با ماندگاری بالا را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه کمپوت گیلاس
طرز تهیه کمپوت گیلاس

کمپوت گیلاس به روش ساده

مواد لازم

گیلاس ۱ کیلوگرم
آب ۴ لیوان
شکر ۱ لیوان

طرز تهیه

برای تهیه کمپوت گیلاس بسیار خوشمزه و پرطرفدار به روش کاملا ساده و معمول، ابتدا ساقه گیلاس را جدا کرده سپس قابلمه ای مناسبی را انتخاب کنید.

حالا گیلاس، شکر و آب را بر روی حرارت بگذارید و اجازه دهید به جوش آید سپس کف های روی قابلمه را با کف گیر بگیرید و اجازه دهید قابلمه بر روی حرارت متوسط به مدت نیم ساعت بماند.

در مرحله بعدی حرارت را خاموش کرده سپس اجازه دهید کمپوت حاصل خنک شود و بعد داخل ظروف شیشه ای تمیز درب دار ریخته و داخل یخچال قرار دهید.

طرز تهیه کمپوت گیلاس
طرز تهیه کمپوت گیلاس

طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا

مواد لازم

گیلاس ۱ کیلوگرم
آب ۴ لیوان
شکر ۱ لیوان
خواندن
انواع ثعلب خوراکی و کاربرد هریک

طرز تهیه

مرحله اول؛ درست کردن محلول آب و شکر

برای تهیه کمپوت گیلاس کارخانه ای ابتدا گیلاس ها را به خوبی می شوییم، سپس دم های اضافی شان را می گیریم، سپس داخل آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان به طور کامل گرفته شود و هیچ گونه رطوبتی نداشته باشند.

در این مرحله آب را به همراه شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و صبر می کنیم تا به جوش بیاید و شکر به طور کامل درون آب حل شود. پس از اینکه آب به دمای جوش رسید، صبر می کنیم یکی دو دقیقه قل بزند سپس زیر قابلمه را خاموش می کنیم. قابلمه را کنار می گذاریم تا شربت به طور کامل خنک شود.

مرحله دوم؛ ریختن شربت بر روی گیلاس‌ها

حالا گیلاس‌ها را داخل یک یا دو شیشه بریزید (درب شیشه‌ها حتما باید پلاستیکی باشد) و روی گیلاس‌ها شربت آب و شکری که درست کرده بودید را بریزید. آب و شکر باید کاملا روی گیلاس‌ها را بپوشاند و و لب به لب شود.

در ادامه شیشه ها را داخل یک قابلمه مناسب می چینیم. قابلمه را پر از آب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر می کنیم، سپس حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و صبر می کنیم تا آب از داغی بیفتد.

حالا شیشه ها را از آب خارج می کنیم و به مدت ۱۲ ساعت به صورت برعکس قرار می دهیم. پس از گذشت این زمان اگر از درب شیشه ای حباب ریز خارج شد آنرا دم دست بگذارید و زودتر از باقی شیشه ها مصرف کنید.

خواندن
طرز تهیه ژله میوه ای ، دسری ساده و خوشمزه

شیشه هایی که حباب نزنند را می توانیم تا چند ماه و حتی یک سال در کابینت نگهداری کنیم. یکی دیگر از نکات مهم در مورد کمپوت گیلاس این است که حتما از شیشه هایی باید استفاده کنیم که دارای درب فلزی هستند.

روش دوم طرز تهیه کمپوت گیلاس با ماندگاری بالا

ابتدا گیلاس‌ها را بشورید و آبکش کنید. در شیشه‌های تمیز و خشک با درب فلزی گیلاس‌ها را بریزید و لابه‌لای گیلاس‌ها شکر بپاشید. در یک قابلمه آب را جوش بیاورید. اجازه دهید دمای آب جوشیده ولرم شود سپس آب جوشیده ولرم را روی گیلاس‌ها بریزید. آب باید کاملا روی گیلاس‌ها را بپوشاند.

حالا درب شیشه‌ها را محکم ببندید و در یک قابلمه بزرگ بگذارید. به اندازه ۲/۳ ارتفاع شیشه‌ها در قابلمه آب بریزید و اجازه دهید آب جوش بیاید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه شیشه‌ها باید در آب جوش روی شعله گاز باشند. بعد از ۱۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و شیشه‌ها را از آب بیرون بیاورید.

شیشه‌ها را وارونه کنید تا هوای داخل شیشه‌ بیرون بیاید. وقتی شیشه‌ها خنک شدند در یخچال بگذارید. از کمپوت گیلاس در تمام طول سال برای تهیه انواع شیرینی و دسر، کیک گیلاس و چیزکیک، سرو در کنار بستنی و پنکیک و… استفاده کنید.

طرز تهیه کمپوت گیلاس
طرز تهیه کمپوت گیلاس

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه شیرینی تاتلی بابا ترکیه ای ساده و خوشمزه