طرز تهیه مربای به

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه مربای به خانگی و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مربا از جمله صبحانه های پرطرفدار در تمام دنیاست و از آنجایی که با اکثر میوه ها می توان مربا تهیه کرد، آنقدر تنوع دارند که با تمام سلیقه ها متناسب است. انواع مرباها از جمله مربای آلبالو، گیلاس، به، هویج و… هستند که هرکدام طعم بی نطیر خود را دارند. مربای به یکی از محبوب ترین این مرباهاست.

مربای به به دلیل طعم بی نظیر و رنگ زیبایی که دارد جزو پرطرفدارترین هاست. از طرفی مرباهای خانگی به دلیل مصرف کمتر شکر و مواد نگهدارنده گزینه بسیار مناسب تری برای صبحانه هستند. مربای به را می توان به دلخواه به رنگ طلایی و یا قرمز تیره درست کرد. اگر می خواهید خودتان مربا درست کنید در ادامه طرز تهیه مربای به خوشرنگ و خوش طعم را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه مربای به
طرز تهیه مربای به

مواد لازم

  • میوه به ۵۰۰ گرم
  • شکر ۵۰۰ گرم
  • هل ۲ عدد
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای تهیه مربای به مجلسی ابتدا به ها را می شوییم و پوست آن ها را با یک کارد تیز می گیریم و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و از وسط آن ها را نصف می کنیم و هسته های آن را داخل پیاله ای می ریزیم و کنار می گذاریم.

حالا به ها را با قالب یا با چاقو به هر مدلی که دوست دارید خرد می کنیم و داخل قابلمه ای ترجیحا مس سفید می ریزیم و ۶ لیوان آب را به همراه شکر به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا به جوش بیاید.

خواندن
طرز تهیه مربای گیلاس خوشمزه و خانگی

بعد حرارت را کم می کنیم و روی درب قابلمه در دمی می گذاریم و اجازه می دهیم تا به مدت چند ساعت مربا پخته شود و به غلظت مورد نظربرسد. اگر می خواهید مربای به شما قرمز شود باید بدانید که در دمی باعث قرمز شدن رنگ به ها می شود و بسیار زیباست. (به این نکته توجه داشته باشید که ما می توانیم این مربای خوشمزه را به صورت یک ساعته نیز بپریم، اما اگر مربا با حرارت ملایم و زمان طولانی به روش سنتی پخته شود، در پایان پخت رنگ آن خیلی بهتر می شود).

این نکته نیز مهم است که شهد مربا بعد از سرد شدن سفت تر می شود پس نباید خیلی مربا را غلیظ از روی حرارت برداریم. می توانید علاوه بر هل و آبلیمو از یک تکه چوب دارچین نیز برای طعم دار کردن مربای به استفاده کنید.

بعد از گذشت حدود ۳۰ دقیقه درب قابلمه را بر می داریم، سپس پوست خشک روی هل ها را می گیریم و دانه های آن را به همراه زعفران دم کرده به مربا اضافه می کنیم.

طرز تهیه مربای به
طرز تهیه مربای به

حالا باید مطمئن شویم که مربا به قوام مناسب رسیده است. برای این منظور یک قطره از شهد مربا را داخل یک لیوان آب سرد می ریزیم، اگر شهد بدون اینکه متلاشی شود به ته لیوان برسد یعنی مربای ما به قوام مناسب رسیده است، ولی در صورتی که متلاشی شود مربا نیاز به جوشیدن دارد.

در صورتی که شهد مربا متلاشی شد یعنی هنوز باید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر مربا را روی حرارت قرار دهیم تا به غلظت مناسب برسد. پس از اینکه مربا به غلظت مناسب رسید آب لیمو را اضافه می کنیم و با مربا مخلوط می کنیم.

خواندن
طرز تهیه مربای آلبالو خوشمزه و خوشرنگ خانگی

در این مرحل درب قابلمه را می گذاریم و صبر کنیم تا مربا با دمای محیط هماهنگ شود و به طور کامل خنک شود. در ادامه پس از اینکه مربا خنک شد، آنرا درون ظرف های شیشه ای می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

طرز تهیه مربای به
طرز تهیه مربای به

قرمز شدن رنگ مربای به

پس از اینکه ۳۰ دقیقه از پخت مربا گذشت، یک دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرار می دهیم و حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم. در ادامه یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم مربا با حرارت بسیار کم به مدت یک تا دو ساعت بپزد.

در این مدت ممکن است که شربت مربا کم شود، به همین دلیل باید هر ۳۰ دقیقه یک بار مربا را چک کنیم و در صورتی که شربتش بیش از حد غلیظ شده بود، کمی آب جوش به آن اضافه کنیم و مجددا درب قابلمه را می گذاریم تا به رنگ دلخواه برسیم.

نکات پخت مربای به

  • توجه داشته باشید که باید در حین پخت درب قابلمه بسته باشد تا مربا به خوبی قرمز شود.
  • ما در این دستور از هیچ ماده طعم دهنده ای استفاده نکردیم، چون طعم و عطر میوه به به حد کافی خوب است. اما به دلخواه می توانید از چوب دارچین نیز استفاده کنید. در آخر چوب دارچین را از مربا خارج می کنیم.
  • مربای به در قابلمه مسى بهتر رنگ می اندازد و زیباتر میشود ولى از قابلمه لعابى یا استیل هم می توانید استفاده کنید.
  • وقتی می خواهید به، را برای مربا انتخاب باید به ی انتخاب کنید که رنگ زرد کامل باشد اگر کمی سبز باشد مناسب نمی باشد.
  •  مربای به را کمی رقیق‌تر از دیگر مرباها از روی حرارت بردارید. زیرا بعد از پخت حالت ژلاتینی پیدا می کند.
  • فرم خرد کردن به کاملا سلیقه ای می باشد شما می توانید حتی به ها را رنده کنید.
خواندن
طرز تهیه مربای گل محمدی ، با طعمی عالی
طرز تهیه مربای به
طرز تهیه مربای به

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: