طرز تهیه شیرینی قندی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی قندی ، یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

شیرینی های سنتی بسیار متنوع و بی شماری در تمام شهرهای ایران پخت می شود که بسیار پرطرفدار و قدیمی اند. یکی از شیرینی های اصیل ایرانی شیرینی قندی است که برای مناسبت های خاص به خصوص عید نوروز تهیه می شود.

شیرینی قندی یکی از شیرینی های خوشمزه و سنتی قزوین است که تهیه آن بسیار راحت است. اگر می خواهید خودتان این شیرینی سنتی را در خانه درست کنید در ادامه با طرز تهیه شیرینی قندی خوشمزه خانگی با ما باشید.

طرز تهیه شیرینی قندی
طرز تهیه شیرینی قندی

مواد لازم

  • آرد سفید ۱ و ۱/۳ پیمانه
  • روغن جامد ۱ پیمانه
  • پودر قند ۳/۴ پیمانه
  • پودر هل ۱ قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
  • پودر کاکائو ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر پسته، کنجد و تخم خرفه به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی قندی

ابتدا روغن جامد را به همراه پودر قند و پودر هل داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با همزن به اندازه ای مخلوط می کنیم تا مواد پفکی و کمرنگ شود. در ادامه آرد را به همراه بکینگ پودر مخلوط می کنیم و سه مرتبه الک می کنیم.

حالا مخلوط آرد و بکینگ پودر را کم کم به کاسه حاوی روغن جامد اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم تا حالت خمیری بگیرد. با نوک انگشت خمیر را ورز می دهیم تا خمیر یکدست شود. چون خمیر روغن می اندازد نباید آنرا خیلی ورز دهیم.

خواندن
طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی و خوشمزه

زمانی که خمیر یکدست شد، آن را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم و به یک قسمت یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو اضافه می کنیم و کم کم ورز می دهیم تا پودر کاکائو به خورد خمیر بورد و رنگ آن را قهوه ای کند. در پایان باید خمیرهای ما کاملا لطیف و یکدست باشند که نه حالت چسبناک داشته باشند و نه خشک و ترک خورده باشند.

فر را روی حرارت ۱۶۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود. حالا از خمیر به اندازه یک فندق برمی داریم و با دست آن را گرد می کنیم و داخل سینی فر می چینیم. تمام خمیرها را به همین صورت شکل می دهیم و داخل سینی فر که کاغذ روغنی انداخته ایم می چینیم.

در آخر برای فرم دادن به شیرینی ها با یک چاقوی کوچک روی هر خمیری یک علامت به علاوه (+) می زنیم. سپس روی شیرینی ها به دلخواه پودر پسته، کنجد و تخم خرفه می ریزیم و سینی را در طبقه وسط فر قرار می دهیم.

سینی فر حاوی شیرینی ها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون طبقه وسط فر قرار می دهیم تا شیرینی ها آماده شوند. زمانی که کف شیرینی ها کمی طلایی شد باید آنها را از فر خارج کنیم. باید اجازه دهیم شیرینی ها کاملا خنک شوند سپس آنها را در ظرف مورد نظرمان می چینیم و سرو می کنیم.

طرز تهیه شیرینی قندی
طرز تهیه شیرینی قندی

پخت شیرینی قندی بدون فر

یک تابه یا قابلمه تفلون را با سایز مناسب انتخاب کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. کف آن را دو لایه کاغذ روغنی بیندازید. زیر قابلمه یا تابه را شعله پخش کن قرار دهید تا کف قابلمه در مجاورت شعله مستقیم نباشد.

خواندن
طرز تهیه پولکی کنجدی خوشمزه و مجلسی

خمیرهای شیرینی قندی را به همان صورتی که شکل داده اید، به آرامی کف قابلمه بچینید. بین شیرینی ها را کمی فاصله بدهید. سپس در قابلمه را روی آن قرار دهید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی قندی به خوبی بپزد.

بعد از این که شعله را خاموش کردید، در قابلمه را بردارید و اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند. بعد از خنک شدن شیرینی ها، آن ها را به آرامی از کاغذ روغنی جدا و در ظرف دربسته نگهداری کنید.

نکات پخت

  • شیرینی قندی را معمولا در چند رنگ مختلف تهیه می کنند.
  • به دلخواه می توانید خمیر را به ۳ قسمت تقسیم کرده و به بخشی از آن ۱ قاشق مرباخوری زعفران غلیظ دم کرده اضافه کنید تا شیرینی زعفرانی هم داشته باشید.
  • با توجه به دمای مختلف فر حتما شیرینی را چک کنید تا سفت نشود.
  • نیازی به ورز دادن زیاد خمیر نیست سعی کنید با نوک انگشت خمیر را ورز دهید.
  • حتما بگذارید شیرینی ها سرد شوند بعد آنها را جدا کنید زیرا به دلیل نرمی آنها ممکن است از هم بپاشند.
طرز تهیه شیرینی قندی
طرز تهیه شیرینی قندی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: