طرز تهیه بستنی سنتی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه بستنی سنتی ، یکی از بستنی های های خوشمزه و پرطرفدار را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

با نزدیک شدن به فصل گرما بستنی یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین ها در تمام دنیاست. خوردن یک بستنی خنک در فصل گرم یکی از لذت بخش ترین کارهاست. درست کردن بستنی در خانه کار راحتی است و به دلیل شکر کمتر و مواد خانگی بسیار سالم تر است.

بستنی سنتی یکی از دسرهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که از قدمت بالایی برخوردار است. یکی از قدیمی ترین و معروف ترین بستنی های سنتی ایرانی متعلق به فردی به نام اکبر مشدی بوده که برای درباریان قاجاری بستنی درست می کرده است. در ادامه طرز تهیه بستنی سنتی خوشمزه، مخصوص و خانگی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه بستنی سنتی
طرز تهیه بستنی سنتی

مواد لازم

  • شیر پرچرب ۴ پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • خامه ۱۰۰ گرم
  • ثعلب ۲ قاشق چایخوری
  • گلاب ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران ۲ قاشق غذاخوری
  • مغز پسته خرد شده نصف پیمانه
  • اسانس هل مقدار کمی (به دلخواه)

طرز تهیه

برای تهیه بستنی سنتی زعفرانی ابتدا سینی بزرگ و لبه داری را انتخاب می کنیم و خامه را داخل سینی می ریزیم و با قاشق خامه را در کف سینی پهن می کنیم، به طوری که قطر خامه به ۲ میلی متر برسد. سینی را داخل فریزر می گذاریم تا خامه یخ بزند.

سپس شیر را در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا جوش بیاید و بعد حرارت را کم می کنیم و گلاب و زعفران دم کرده را به شیر می افزاییم و با هم مخلوط می کنیم. (در صورت تمایل می توانید نصف پیمانه خامه نیز به شیر اضافه کنید).

بعد ثعلب را به شکر اضافه می کنیم و با قاشق زیر رو می کنیم تا ثعلب و شکر کاملا ترکیب شوند و بعد کم کم به مواد شیر اضافه می کنیم و مداوم هم می زنیم تا شکر کاملا در شیر حل شود و ثعلب باعث قوام گرفتن آن شود.

زمانیکه مایه بستنی غلیظ شد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و در کاسه ای می ریزیم. در ظرف بزرگتری یخ می ریزیم و کاسه حاوی مایه بستنی را در ظرف یخ قرار می دهیم و با همزن مایه بستنی را خوب هم می زنیم تا کمی کش دار شود.

سپس بستنی را به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر می گذاریم. دوباره ظرف را بیرون می آوریم و مجددا با همزن بستنی را هم می زنیم تا کشدارتر شود و در فریزر قرار می دهیم. این کار را ۴ الی ۵ بار انجام می دهیم تا بستنی کشدار و منسجم شود.

بعد از این مرحله بستنی را از فریزر بیرون می آوریم و خامه یخ زده را نیز از فریزر خارج می کنیم. با چاقو خامه را به اندازه مستطیل هایی کوچک برش می دهیم و به بستنی اضافه می کنیم. همچنین مغز پسته خرد شده را نیز به بستنی می افزاییم و خوب بستنی را زیر و رو می کنیم تا پسته و خامه یخ زده با تمام بستنی ترکیب شود. (می توانید به جای مغز پسته خرد شده از خلال پسته استفاده کنید).

اگر تمایل داشتید می توانید در اینجا کمی اسانس هل نیز به بستنی اضافه کنید و بعد دوباره بستنی را به مدت ۲ ساعت در فریزر می گذاریم تا کاملا آماده شود. پس از آن بستنی را در ظروف مورد نظر اسکوپ کنید و روی آن را با به دلخواه با خلال پسته تزئین کنید.

طرز تهیه بستنی سنتی
طرز تهیه بستنی سنتی

چند نکته

  1. اگر ثعلب مورد استفاده در بستنی خوب و مرغوب نباشد بستنی دچار یخ زدگی شده و کشدار نمی شود.
  2. مقدار شکر طبق ذائقه شماست اما شکر زیاد باعث نبستن بستنی می شود.
  3. مقدار زعفران در بستنی باید طوری باشد که بعد از آماده شدن بستنی کمرنگ تر نشود.
  4. اگر میخواهید بستنی را در دستگاه بستنی ساز درست کنید حتما باید آن را در فریزر قرار دهید تا کمی ببندد و بعد در دستگاه بریزید تا به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه هم خورده و منسجم شود.
  5. میتوانید بستنی سنتی را با نان بستنی، وافل، فالوده و یا به صورت جداگانه میل کنید.

فیلم طرز تهیه بستنی سنتی

 

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: