طرز تهیه خورش لوبیا سبز

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه خورش لوبیا سبز، یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی و لبنانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

خورش ها یکی از غذاهای اصیل، خوشمزه و مناسب مهمانی هاست که در ایران بسیار پرطرفدار هستند و تنوع بسیار بالایی دارند. اصولا با انواع سبزیجات و مواد و گوشت یا مرغ می توان خورش تهیه کرد.

خورش لوبیا سبز یکی از انواع خورش های بسیار خوشمزه است که می توان به دلخواه آن را هم با گوشت و هم با مرغ و یا بدون آنها و به صورت گیاهی تهیه کرد. لوبیا سبز خواص بسیار زیادی برای بدن دارد و این غذا می تواند وعده ای بسیار مفید باشد. در ادامه طرز تهیه خورش لوبیا سبز خوشمزه و مجلسی به ۲ روش با گوشت و با مرغ را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز
طرز تهیه خورش لوبیا سبز

مواد لازم

  • لوبیا سبز ۴۰۰ گرم
  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا سیر و پیاز را به صورت ریز خرد کنید. سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد سیر و پیاز خرد را شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شوند.

پس از اینکه سیر و پیاز نرم شدند مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا مواد یکدست شوند. در همین حین گوشت خورشتی را پس از شستشو به صورت قیمه ای خرد کنید و به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید.

تفت دادن را ادامه دهید تا گوشت سرخ شود و رنگش تغییر کند. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا گوشت به طور کامل بپزد.

پس از اینکه گوشت کمی نرم شد رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری آبلیمو به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت به طور کامل بپزد. (بهتر است در ظرفی جدا رب گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و سپس رب را به خورش اضافه کرده و هم بزنید.).

در مرحله بعدی باید لوبیا سبز را آماده کنید. لوبیاها را بشویید و آبکشی کنید. پس از آبکشی آنها به تکه های ۱ تا ۲ سانتی متری خرد کنید. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد لوبیاها را در روغن تفت دهید تا کمی سرخ شوند.

اگر لوبیا سبز بیش از حد تفت داده شود سفت و خشک می شود فقط باید در حدی تفت داده شود که حالت خود را هنگام پخت در خورش حفظ کند. پس از اینکه لوبیا سبز آماده شد، آن را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و اجازه دهید آب خورش کمتر شود و روغن بیندازد.

این خورش معمولا به صورت کم آب سرو می شود به همین جهت توصیه می شود اجازه دهید خورش به خوبی روغن بیندازد سپس آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسب بکشید و به همراه برنج سرو کنید.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز
طرز تهیه خورش لوبیا سبز

خورش لوبیا سبز با مرغ

در صورتی که تمایل دارید این خورش خوشمزه را با گوشت مرغ درست کنید، کافیست گوشت را حذف کنید و به مقدار دلخواه گوشت مرغ اضافه کنید. گوشت مرغ را  می توانید به صورت تکه ای و مناسب خورش و یا به دلخواه قطعه های درشت تر به این خورش خوشمزه اضافه کنید.

خورش لوبیا سبز با لپه

برای درست کردن این خورش خوشمزه با لپه، کافیست ۱۵۰ گرم لپه را از شب قبل بخیسانیم، سپس پس از اینکه گوشت خورشتی را سرخ کردیم، لپه را آبکشی و به قابلمه اضافه کنیم و آن را نیز به همراه گوشت تفت دهیم. ادامه مراحل را مانند دستور بالا دنبال می کنیم.

خورش لوبیا سبز گیاهی

این خورش را می توانید به صورت کاملا گیاهی و بدون گوشت و مرغ نیز طبق ذائقه خود تهیه کنید. برای این منظور دستور بالا را انجام می دهیم و تنها گوشت را از آن حذف می کنیم. بهتر است در خورش لوبیا سبز گیاهی از ۱ عدد سیب زمینی نگینی درشت، ۱ عدد هویج نگینی یا خلالی و سبزیجات خرد شده استفاده کنید.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز
طرز تهیه خورش لوبیا سبز

چند نکته

  • مناسب ترین گوشت برای پخت خورش لوبیا سبز گوشت مغز ران گوسفند محسوب می شود که باعث می شود خورش بسیار خوشمزه تری داشته باشید.
  • برخی علاوه بر رب گوجه از گوجه فرنگی نیز استفاده می کنند. به این منظور ۲ عدد گوجه فرنگی را به صورت نگینی خرد کرده و به خورش اضافه کنید.
  • در پایان می توانید به دلخواه ۱ عدد سیب زمینی را خلالی کرده و سرخ کنید و  هنگام سرو برای روی خورش از آن استفاده کنید.
  • به جای آبلیمو می توانید از لیمو عمانی استفاده کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: