طرز تهیه دوغ خانگی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه دوغ خانگی ، یکی از نوشیدنی های پرطرفدار تابستانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

دوغ از جمله نوشیدنی های بسیار پرطرفدار و در عین حال مقوی در فصل تابستان است. این نوشیدنی پرطرفدار پایه ثابت سفره های مهمانی ایرانیان نیز می باشد و همچنین جایگزینی عالی برای نوشیدنی های مضر چون نوشابه است.

دوغ خانگی دستور تهیه بسیار آسان و طعم بهتر و طبیعی تری دارد. شما می توانید به راحتی در خانه و با داشتن مواد اولیه چون ماست یا شیر دوغ تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه دوغ خوشمزه خانگی را به چند روش به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه دوغ خانگی
طرز تهیه دوغ خانگی

طزر تهیه دوغ خانگی ساده

مواد لازم

  • ماست ۵ قاشق غذاخوری
  • شیر ۱ لیتر
  • آب به میزان لازم
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

در ابتدای کار، آب و شیر را با هم مخلوط کنید. یک لیوان از آن را کنار بگذارید و بقیه مواد را روی حرارت قرار دهید تا دمای آن به حدی برسد که داغ باشد ولی دست نسوزد. حالا ماست و نمک را در یک لیوان آب و شیری که کنار گذاشته اید، مخلوط کنید و به بقیه شیر اضافه کنید.

خوب هم ‌بزنید تا کاملا حل شوند و ناخالصی باقی نماند. ماست باید کاملا در شیر یا آب حل شود در غیر این‌‌ صورت در دوغ ناخالصی‌های تکه تکه وجود خواهد داشت.

محلول نهایی را داخل ظروف درب‌دار ریخته و در محلی گرم قرار دهید. برای داشتن محصول نهایی دوغ، باید مدتی منتظر بمانید. بعد از گذشت یک روز، دوغی شیرین و خوشمزه خواهید داشت. اما اگر دوغ ترش می‌پسندید باید ۲ تا ۳ روز منتظر بمانید.

طرز تهیه دوغ گازدار خانگی

مواد لازم

  • ماست ترش به میزان دلخواه
  • آب ۲ برابر ماست
  • نمک به میزان دلخواه
  • قند ۲ حبه

طرز تهیه

برای تهیه دوغ گازدار حتما باید ماست ترش داشته باشید. ماست ترش را به‌ قدری هم بزنید که یکدست و براق شود. در این مرحله دو برابر ماست، آب و مقداری نمک به آن اضافه کنید.

برای گازدار شدن دوغ، لازم است دو حبه قند به محلول اضافه کنید. دقت کنید که تعداد حبه قندها را اضافه نکنید. سپس ترکیب به‌ دست آمده را در ظرف درب‌‌دار مناسبی بریزید. درب آن را محکم ببندید و برای یک ربع ظرف را تکان دهید.

برای داشتن دوغ ترش، ظرف حاوی محلول ماست شما باید به مدت یک هفته در هوای معمولی و دمای محیط در بسته باقی بماند. سپس دوغ شما حاضر است.

طرز تهیه دوغ خانگی
طرز تهیه دوغ خانگی

چند نکته

  • اگر دوغ خانگی معمولی و بدون گاز باشد، در عرض چند ساعت با داشتن مواد لازم دوغ خانگی شما آماده می‎شود. اگر تمایل به تهیه دوغ گازدار خانگی دارید، چند روز زمان می‎برد تا بتوانید دوغ گازدار خود را سرو کنید.
  • برای رفع سردی دوغ از گیاهانی که طبع گرمی دارند، استفاده کنید. با اضافه‌ کردن گیاهانی همانند نعنا، آویشن، سیر، کاکوتی، سیاه دانه و پونه به دوغ، به رفع سردی آن کمک می‎کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: