طرز تهیه کباب کوبیده

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کباب کوبیده ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای محبوب ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. کباب کوبیده یکی از غذاهای بسیار معروف و سنتی ایرانی است که به عنوان یک غذای مجلسی هم شناخته می شود. تاریخچه کباب کوبیده به دوران قاجار بر می گردد و به همین دلیل این غذا یکی از غذاهای قدیمی ایرانی محسوب می شود.

کباب کوبیده دارای محبوبیت بسیار زیادی در میان ایرانیان است و اکثرا پایه ثابت میز شام مهمانی های ایرانی است. برای تهیه کباب کوبیده از مخلوط گوشت گوسفندی (قلوه گاه) و گوشت گوساله (راسته) استفاده می شود که تقریبا بهترین ترکیب برای کباب کوبیده است. اگر می خواهید خودتان یک کباب کوبیده حرفه ای و خانگی درست کنید در ادامه با ما باشید.

طرز تهیه کباب کوبیده
طرز تهیه کباب کوبیده

مواد لازم

  • گوشت مخلوط ۸۰۰ گرم
  • پیاز آب گرفته ۲۰۰ گرم
  • دنبه تازه گوسفندی ۱۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
  • کره ۵۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • گوجه فرنگی و سماق برای سرو کباب

طرز تهیه

مرحله اول

برای تهیه کباب کوبیده رستورانی ابتدا ۴۰۰ گرم گوشت راسته گوسفندی را به همراه ۴۰۰ گرم گوشت قلوه گاه گوساله و دنبه گوسفندی داخل چرخ گوشت می ریزیم و دو مرتبه چرخ می کنیم تا کاملا با هم ترکیب شده و یکدست شوند.

مرحله دوم

در این مرحله گوشت چرخ کرده را داخل یک کاسه مناسب و جادار قرار می دهیم. در ادامه در ظرفی جداگانه پیازها را با رنده متوسط رنده می کنیم و با فشار دست آب اضافی شان را به طور کامل می گیریم، سپس آب پیاز را داخل یک کاسه کوچک می ریزیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

در این مرحله پیاز آب گرفته را به مدت ۱۵ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم تا به اصلاح چلوکبابی ها شیرین شود، سپس به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در ادامه بکینگ پودر (اختیاری) را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به گوشت اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مواد کباب را باید به خوبی ورز دهیم تا گوشت منسجم شود به طور که حالت چسبناکی پیدا کند که وقتی مایه کباب را از داخل کاسه بلند می کنید تکه تکه نشود و همه گوشت به صورت یکدست بلند شود.

مرحله پنجم

ورز دادن را ادامه می دهیم تا مایه کباب یکدست و کاملا منسجم شود، سپس یک سلفون روی کاسه می کشیم و به مدت ۲ ساعت به مایه کباب در یخچال استراحت می دهیم. پس از گذشت ۲ ساعت کاسه را از یخچال خارج می کنیم.

طرز تهیه کباب کوبیده
طرز تهیه کباب کوبیده

مرحله ششم

برای سیخ کردن کباب ها ابتدا سیخ های پهن مخصوص کباب کوبیده را با آب پیاز خیس می کنیم سپس به اندازه یک پرتقال کوچک از گوشت بر می داریم و سیخ را بین گوشت قرار می دهیم و آنرا روی سیخ پهن می کنیم.

مرحله هفتم

پس از سیخ کردن کباب با انگشت روی گوشت نقش می اندازیم، این کار علاوه بر اینکه باعث می شود کباب مغز پخت شود، به زیبایی ظاهری کباب نیز کمک می کند. اگر کار سیخ کردن کباب برایتان مشکل است می توانید از کباب زن دستی هم استفاده کنید.

مرحله هشتم

در این مرحله منقل ذغال را با ذغالی یکدست و کاملا روشن آماده می کنیم، سپس سیخ ها را به آرامی روی منقل می چینیم. پس از آنکه کباب ها خودشان را گرفتند، آنها را به صورت متداوم می چرخانیم تا به صورت یکنواخت بپزند.

مرحله نهم

پس از اینکه پختن کباب ها به پایان رسید، کره را روی بخار آب ذوب می کنیم و به همراه زعفران با یک برس تمیز روی کباب ها می مالیم. این کار علاوه بر اینکه کباب ها را زیباتر می کند، باعث خوشمزه تر شدن کباب کوبیده می شود.

کباب کوبیده معمولا با گوجه و سبزی و برنج زعفرانی سرو می شود. در مرحله آخر تعدادی گوجه فرنگی را از وسط برش بزنید و به سیخ زده و کباب کنید پس از اینکه کباب ها آماده شد آنها را به همراه نان یا برنج و گوجه ها سرو کنید. نکته مهم دیگر اینکه کباب کوبیده را حتما با سماق میل کنید.

طرز تهیه کباب کوبیده
طرز تهیه کباب کوبیده

نکات پخت کباب کوبیده

  1. برخی کباب کوبیده را با توجه به ذائقه و سلیقه خود با مرغ و یا برای ارزان شدن غذا از سنگدان مرغ تهیه می کنند.
  2. افزودن جوش شیرین و یا بکینگ پودر کاملا اختیاری است.
  3. اگر می خواهید کباب ها روی آتش وا نرود بهتر است بعد از به سیخ زدن ۱ ساعت در یخچال استراحت دهید.
  4. فاصله سیخ از زغال باید به اندازه باشد زیرا اگر کم باشد زود می سوزد و اگر زیاد باشد خام می ماند.
  5. وقتی کباب ها را روی زغال قرار می دهیم بعد از ۱۰ ثانیه سیخ ها را برگردانید تا کباب زود خودش را بگیرد.

فیلم طرز تهیه کباب کوبیده

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: