طرز تهیه آش کارده

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه آش کارده ، یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین آش های ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

آش یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که به دلیل داشتن مواد مغذی و تنوع بالایی که دارد بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. آش در بسیاری از مراسمات مذهبی در ایران تهیه می شود و همین طور یکی از غذاهای مخصوص فصل سرماست. آش کارده شیرازی یکی از انواع آش های ایرانی بسیار مقوی و خوشمزه است که در شهرهای مختلف به روش های متفاوتی تهیه می شود.

آش کارده یکی از آش‌های محلی و معروف استان فارس و به خصوص شهر اقلید است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که کارده نوعی سبزی کوهی و محلی در استان زیبای فارس است. در تهیه این آش می توان از کارده تازه و یا خشک استفاده کرد. در ادامه طرز تهیه آش کارده به هر ۲ روش را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه آش کارده
طرز تهیه آش کارده

مواد لازم

  • آرد گندم ۱ پیمانه
  • ماست ترش ۱ پیمانه
  • برنج نیم دانه (یا جو پرک) نصف پیمانه
  • پیاز ساطوری شده ۱ عدد بزرگ
  • شنبلیله خشک ۲ پیمانه
  • سبزی کارده خرد شده نیم تا ۱ کیلوگرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

* به جای ۱ پیمانه ماست ترش می توانید ۱ لیتر دوغ ترش و یا ۱ پیمانه آبغوره را جایگزین کنید.

روش اول – طرز تهیه آش کارده شیرازی با سبزی خشک شده

برای تهیه آش کارده شیراز، ابتدا کارده خشک را در ظرفی به همراه مقداری آب به مدت ۲ الی ۳ ساعت می‌خیسانیم. بعد، آن‌ها را از آب خارج کرده و در یک قابلمه بزرگ همراه با مقداری از آرد گندم به وسیله گوشت‌کوب می‌کوبیم.

خواندن
طرز تهیه خورش تره به روش کردی و شمالی

آن قدر این کار را انجام می‌دهیم تا آرد گندم کاملا به خرد کارده‌ها برود. در انتها، آبی که کارده‌ها را در آن خیس کرده بودیم را به مخلوط بدست آمده اضافه می‌کنیم.

تا حدی که ۳/۴ از قابلمه پر شود. سپس، آن را روی شعله متوسط گاز گذاشته و دوغ یا ماست ترش شده (یا آبغوره) را به آن می‌افزاییم. پس از به جوش آمدن، مرتب آش را هم می‌زنیم تا ته نگیرد.

بعد از گذشت حدود ۳ الی ۴ ساعت که سبزی کارده کاملا پخته شد برنج (یا جو پرک) را به مواد اضافه می‌کنیم. اجازه می‌دهیم که آش یک ساعت دیگر نیز بپزد.

پیاز را در ماهیتابه و در روغن داغ سرخ می‌کنیم تا رنگ آن طلایی شود. سپس، شنبلیله، زردچوبه و بقیه آرد گندم را افزوده و کمی تفت می‌دهیم. مخلوط را داخل آش ریخته و صبر می‌کنیم تا آش ۱۵ دقیقه دیگر جوشیده و لعاب بیندازد.

بعد از این زمان، آش کارده خوشمزه ما حاضر است.

روش دوم – طرز تهیه آش کارده شیرازی با سبزی کارده تازه

در صورت تازه بودن سبزی کارده‌، تیز و برنده بودنشان موج زخم شدن گلو و زبان شما می‌شود.

برای رفع این مشکل، بعد از کوبیدن این سبزی با آرد گندم، دوغ ترش یا آبغوره را به آن اضافه کرده و به مدت حدود ۲۴ ساعت در فضایی سرپوشیده و گرم می‌گذاریم.

سپس، بقیه مراحل پخت را مانند روش اول ادامه می‌دهیم. آش کارده شیراز هر چه بیشتر بجوشد طعم ترش‌تری پیدا می‌کند.

طرز تهیه آش کارده
طرز تهیه آش کارده

نکات مهم پخت

  • آش کارده بدلیل کاهش چربی خون از عوارض قلبی نیز پیشگیری می‌کند. البته به افرادی که ناراحتی معده دارند توصیه می‌شود که در صورت تمایل به استفاده با پزشک خود مشورت نموده و از آنتی اسیدی که داده است استفاده کنند.
  • برای تهیه‌ی آش کارده، نیاز به سبزی مخصوص کوهی یا کارده است که گرمسیری بوده و برگ‌های پهن دارد و در ارتفاعات استان فارس می روید.
  • کارده تازه برندگی و تیزی زیادی دارد و اگر طبق روش دوم مراحل عمل نکنید، باعث زخم شدن زبان و گلو می شود.
  • ماست ترش، دوغ ترش یا آبغوره هر کدام را که در دسترس دارید استفاده کنید.
  • می توانید جو پرک را جایگزین برنج نیم دانه کنید.
خواندن
طرز تهیه کوکو مرغ و نخود فرنگی خوشمزه و مجلسی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: