طرز تهیه چلوکباب وزیری

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه چلوکباب وزیری ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای محبوب ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. کباب وزیری یکی از غذاهای بسیار معروف و سنتی ایرانی است که به عنوان یک غذای پرطرفدار شناخته می شود.

چلوکباب وزیری از یک سیخ کباب کوبیده و یک سیخ جوجه کباب همراه با پلو زعفرانی تهیه می‌شود. کباب وزیری یکی از غذا‌های سنتی ایران است که طرفداران بسیاری نیز دارد. در کنار این دو کباب معمولا گوجه‌فرنگی کبابی و فلفل و پیاز سرو می‌شود. اگر می خواهید یک کباب وزیری مخصوص درست کنید باید دستور تهیه جوجه کباب و کباب کوبیده را یه صورت جداگانه انجام دهید.

طرز تهیه چلوکباب وزیری
طرز تهیه چلوکباب وزیری

طرز تهیه کباب کوبیده

مواد لازم

  • گوشت مخلوط ۸۰۰ گرم
  • پیاز آب گرفته ۲۰۰ گرم
  • دنبه تازه گوسفندی ۱۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
  • کره ۵۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه

مرحله اول

برای تهیه کباب کوبیده رستورانی ابتدا ۴۰۰ گرم گوشت راسته گوسفندی را به همراه ۴۰۰ گرم گوشت قلوه گاه گوساله و دنبه گوسفندی داخل چرخ گوشت می ریزیم و دو مرتبه چرخ می کنیم تا کاملا با هم ترکیب شده و یکدست شوند. گوشت چرخ کرده را داخل یک کاسه مناسب و جادار قرار می دهیم. در ادامه در ظرفی جداگانه پیازها را با رنده متوسط رنده می کنیم و با فشار دست آب اضافی شان را به طور کامل می گیریم، سپس آب پیاز را داخل یک کاسه کوچک می ریزیم و کنار می گذاریم.

خواندن
طرز تهیه خورش قیمه مجلسی و خوشمزه

مرحله دوم

در این مرحله پیاز آب گرفته را به مدت ۱۵ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم تا به اصلاح چلوکبابی ها شیرین شود، سپس به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در ادامه بکینگ پودر (اختیاری) را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به گوشت اضافه می کنیم. مواد کباب را باید به خوبی ورز دهیم تا گوشت منسجم شود به طور که حالت چسبناکی پیدا کند که وقتی مایه کباب را از داخل کاسه بلند می کنید تکه تکه نشود و همه گوشت به صورت یکدست بلند شود.

مرحله سوم

ورز دادن را ادامه می دهیم تا مایه کباب یکدست و کاملا منسجم شود، سپس یک سلفون روی کاسه می کشیم و به مدت ۲ ساعت به مایه کباب در یخچال استراحت می دهیم. پس از گذشت ۲ ساعت کاسه را از یخچال خارج می کنیم.

مرحله چهارم

برای سیخ کردن کباب ها ابتدا سیخ های پهن مخصوص کباب کوبیده را با آب پیاز خیس می کنیم سپس به اندازه یک پرتقال کوچک از گوشت بر می داریم و سیخ را بین گوشت قرار می دهیم و آنرا روی سیخ پهن می کنیم. پس از سیخ کردن کباب با انگشت روی گوشت نقش می اندازیم، این کار علاوه بر اینکه باعث می شود کباب مغز پخت شود، به زیبایی ظاهری کباب نیز کمک می کند. اگر کار سیخ کردن کباب برایتان مشکل است می توانید از کباب زن دستی هم استفاده کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله منقل ذغال را با ذغالی یکدست و کاملا روشن آماده می کنیم، سپس سیخ ها را به آرامی روی منقل می چینیم. پس از آنکه کباب ها خودشان را گرفتند، آنها را به صورت متداوم می چرخانیم تا به صورت یکنواخت بپزند. پس از اینکه پختن کباب ها به پایان رسید، کره را روی بخار آب ذوب می کنیم و به همراه زعفران با یک برس تمیز روی کباب ها می مالیم. این کار علاوه بر اینکه کباب ها را زیباتر می کند، باعث خوشمزه تر شدن کباب کوبیده می شود.

خواندن
طرز تهیه قلیه ماهی ، غذای محبوب جنوبی ها
طرز تهیه چلوکباب وزیری
طرز تهیه چلوکباب وزیری

طرز تهیه جوجه کباب

مواد لازم

  • مرغ به‌ صورت جوجه کبابی خرد شده (یا با استخوان) ۲ کیلوگرم
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار دلخواه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • لیموترش ۴ عدد (یا یک فنجان آبلیمو)
  • روغن مایع یا روغن زیتون ۱۲ قاشق غذاخوری
  • کره ۱۰۰ گرم

طرز تهیه

برای درست کردن جوجه کباب خوشمزه خانگی با استخوان یا بدون استخوان ابتدا باید گوشت را مزه‌دار کنید. اما جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟ برخی دوست دارند جوجه کباب ماستی یا جوجه کباب با سس مایونز درست کنند و عقیده دارند که این مواد گوشت جوجه را ترد و لطیف می‌کنند اما واقعا نیازی به استفاده از این مواد نیست. شما با همین ترکیب مواد گفته شده می‌توانید یک جوجه کباب زعفرانی رستورانی آبدار و خوشمزه داشته باشید.

مرحله اول

ابتدا پیاز را درشت خرد کنید و به همراه مرغ به مدت یک الی ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی گوشت مرغ مزه‌دار شود. سپس ادویه جوجه کباب شامل نمک و فلفل سیاه و زعفران دم کرده غلیظ و آبلیمو به همراه روغن را اضافه کنید و یک ساعت دیگر به مواد استراحت دهید.

مرحله دوم

برای این‌که گوشت جوجه طعم خوبی به خودش بگیرد اگر می‌خواهید مدت زمان بیشتری به گوشت استراحت دهید پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف خارج کنید. سپس گوشت جوجه را سیخ بگیرید.

برای این‌که یک جوجه کباب نرم و آبدار داشته باشید فرقی ندارد که از کباب‌پز استفاده می‌کنید یا منقل، مدت کباب کردن هر طرف یک سیخ جوجه روی حرارت ۸ تا ۱۰ دقیقه است و البته شعله باید ملایم باشد. به این ترتیب گوشت جوجه کباب حسابی آبدار و ترد و طلایی می‌شود و نمی‌سوزد.

خواندن
طرز تهیه سوپ زرشک تبریزی فوق العاده خوشمزه

روش سرو چلو کباب وزیری

چلو نیز باید همراه این غذا باشد. برای هر پنج نفر یک کیلوگرم برنج کافی است. پس از آنکه برنج را دم کردید، مقداری از آن را زعفرانی کنید. اگر غذا را پرسی سرو می‌کنید، در هر ظرف یک سیخ کوبیده و یک سیخ جوجه قرار داده و مقداری برنج بریزید، کمی برنج زعفرانی را نیز روی برنج بریزید. یک گوجه کبابی و مقداری کره نیز کنار ظرف قرار دهید.

اگر غذا را به صورت پرسی سرو نمی‌کنید، برنج را جداگانه در دیس بکشید و مقداری برنج زعفرانی برای تزیین روی آن قرار دهید. کباب‌ها را نیز جداگانه در ظرف بکشید، توجه داشته باشید که در هر ظرف کباب، تعداد جوجه و کوبیده یکسان باشد. دور ظرف را با گوجه کبابی، ترشی کلم قرمز و جعفری تزیین کنید. چلوکباب وزیری به همین راحتی آماده می‌شود.

طرز تهیه چلوکباب وزیری
طرز تهیه چلوکباب وزیری

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: