طرز تهیه فلفل دلمه ای شکم پر

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه فلفل دلمه ای شکم پر ، یکی از غذاهای لذیذ و خوشمزه را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

دلمه‌ها انواع مختلفی دارند. از انواع آن دلمه برگ مو، دلمه کلم برگ، دلمه بادمجان، دلمه گوجه و… هستند. اما فلفل دلمه‌ای شکم پر، یکی از پرطرفدارترین و معروف ترین دلمه‌ هایی است که بر سفره‌ی ایرانی‌ها می‌نشیند.

فلفل دلمه ای شکم پر یا همان دلمه فلفل دستور پخت ساده ای دارد. این دلمه را می توانید هم در قابلمه و هم در فر تهیه کنید. همچنین در تهیه آن به جای گوشت می توان از مرغ و یا سبزیجات استفاده کرد. در ادامه طرز تهیه فلفل دلمه ای شکم پر ساده و خوشمزه را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • فلفل‌ دلمه ای ۴ عدد
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • برنج یک پیمانه
  • لپه نصف پیمانه
  • سبزی دلمه ۲۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه فلفل دلمه‌ای شکم پر یا همان دلمه فلفل، لپه را چند ساعت زودتر خیس کنید سپس آن را کمی بپزید تا نیم پزشود. قبل از استفاده آب لپه را خالی کنید و لپه را آبکشی نمایید. برنج را هم از چند ساعت قبل در آب نمک خیس کنید سپس نیم پز و آب کشی کنید.

بهتر است از فلفل دلمه‌ای با رنگ های متنوع استفاده کنید. سر فلفل ها را ببرید و تخم‌های داخل آن را خالی کنید، توجه داشته باشید که سر فلفل دلمه‌ای ها را دور نریزید.

پیاز را خرد کنید. مقدار کمی روغن در تابه بریزید و با شعله‌ی متوسط پیاز را تفت دهید تا کمی نرم شود و رنگ آن طلایی شود. گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و آن را کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

سبزی دلمه (جعفری، مرزه، ریحان، ترخون و تره) را پاک کرده، خوب بشویید و خرد کنید. می‌توانید کمی سبزی خشک ‌شده هم به آن اضافه کنید.

برنج و لپه‌ی نیم‌پز شده، سبزی دلمه و ۲ قاشق رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید. نمک، فلفل، زردچوبه و سایر ادویه‌های دلخواهتان را نیز به آن بیفزایید، مواد را خوب با هم ترکیب کنید و برای ۲۰ دقیقه به آن فرصت دهید تا بپزد.

بعد از اینکه مواد آماده شده سرد شد داخل فلفل دلمه‌ای‌ها را با این مواد پر کنید و سر فلفل‌ها را روی آن‌ها قرار دهید. قابلمه‌ی مورد نظرتان را چرب کنید و دلمه‌ها را در آن بچینید. (در صورت دلخواه می توانید سر فلفل های شکم پر را نبندید و در انتها روی آنها پنیر پیتزا بپاشید که در این حالت فلفل دلمه ای شکم پر به روش ایتالیایی خواهید داشت).

برای تهیه سس، ۲ قاشق غذاخوری باقیمانده رب گوجه فرنگی را با کمی روغن تفت می دهیم تا طعم خامی اش گرفته شود، سپس با یک لیوان آب جوش مخلوط می کنیم و کنار و روی فلفل دلمه ای ها می ریزیم. (می توانید به دلخواه ادویه، آبلیمو و چند آلو نیز داخل سس بریزید).

در قابلمه را بگذارید و برای ۴۰ دقیقه تا یک ساعت با حرارت متوسط بپزید تا آب آن کاملا تبخیر شود و سس غلیظ شود. اگر دلمه‌ها به صورت کامل پخته نشده بودند مقداری دیگر آب به آن اضافه کنید.

زمانی که پخت دلمه ها کامل شد، آنها را از قابلمه خارج کرده درون ظرف مناسب بچینید و باقیمانده سس را روی آنهابریزید و سرو کنید.

پخت فلفل دلمه ای شکم پر در فر

شما برای پخت دلمه فلفل دو راه دارید، می توانید هم با فر و هم داخل قابلمه این دلمه را طبخ کنید. اگر مانند روش بالا از قابلمه استفاده نمی کنید می توانید از فر استفاده کنید. مراحل اولیه را مانند روش اول پیش می روید.

دلمه فلفل های پر شده را به صورت فشرده داخل قابلمه یا ظرف پیرکس مخصوص فر قرار دهید. برای تهیه سس رب را با آب ولرم و نمک مخلوط کنید تا سس رقیقی بدست بیاید، سپس سس را کنار فلفل دلمه ای ها بریزید، روی ظرف را فویل کشیده و در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا دلمه ها پخته شوند و سس غلیظ شود.

فلفل دلمه ای شکم پر با پنیر پیتزا

اگر می خواهید فلفل دلمه ای شکم پرتان را به روش ایتالیایی و پنیری درست کنید. باید کاملا روش بالا را پیش بروید. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت دلمه ها مقداری پنیر پیتزا و پنیر گودا روی فلفل ها می ریزیم. حالا مجددا درب تابه را می گذاریم تا پنیرها به طور کامل ذوب شوند.

اگر برای پخت فلفل دلمه ای های شکم پر از فر استفاده می کنید. در مرحله ای که فلفل ها را درون طرف مخصوص فرتان میچینید، مقداری پنیر روی آنها بپاشید، روی ظرف را فویل کشیده و در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا دلمه ها پخته شوند و سس غلیظ شود.

طرز تهیه فلفل دلمه ای شکم پر
طرز تهیه فلفل دلمه ای شکم پر

فلفل دلمه ای شکم پر با مرغ

دستور فلفل دلمه ای شکم پر با مرغ مشابه دستور بالاست با این تفاوت که به جای گوشت چرخ کرده از ۵۰۰ گرم فیله مرغ استفاده می کنیم. مانند گوشت چرخ کرده فیله مرغی را که به تیکه های کوچک تقسیم کرده ایم با ادویه ها خوب تفت می دهیم و دستور بالا را ادامه می دهیم.

نکات پخت

  1. در صورت دلخواه می توانید در دلمه ها را نبندید و برای روی آنها از پنیر پیتزای رنده شده استفاده کنید.
  2. می توانید از چاشنی و ادویه های مورد نظر خود برای تهیه دلمه استفاده کنید.
  3. در صورت تمایل می توانید به جای گوشت از سویا، مرغ و یا سبزیجات چون هویج، قارچ و… استفاده کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: