Subscribe Now
Trending News
غذای ایرانی, غذای محلی

طرز تهیه آش ترش شمالی خوشمزه به روش مازندرانی 

طرز تهیه آش ترش شمالی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه آش ترش شمالی ، یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین آش های مازندران را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

آش یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که به دلیل داشتن مواد مغذی و تنوع بالایی که دارد بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. آش در بسیاری از مراسمات مذهبی در ایران تهیه می شود و همین طور یکی از غذاهای مخصوص فصل سرماست. آش ترش یکی از انواع آش های محلی بسیار مقوی و خوشمزه شمال کشور است.

آش ترش به قول خود شمالی ها «تورشه آش» یکی از انواع آش های سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های شمالی کشور (مازندران و گیلان) می باشد. این آش در شمال کشور از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و در شهرهای مختلف با دستورهای متفاوتی تهیه می شود. در ادامه طرز تهیه آش ترش شمالی ساده را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه آش ترش شمالی
طرز تهیه آش ترش شمالی

مواد لازم

  • لوبیا چیتی ۱ لیوان
  • عدس سبز ۱ لیوان
  • برنج نیم دانه نصف لیوان
  • سبزی آش ۵۰۰ گرم
  • باقلا ۱ لیوان
  • سیر ۶ عدد
  • چغندر ۲ عدد
  • رب انار ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر نصف قاشق غذاخوری
  • نمک و روغن مایع به میزان کافی

طرز تهیه آش ترش

برای تهیه آش ترش شمالی ابتدا لوبیا چیتی و باقلا را در کاسه های جداگانه قرار می دهیم و روی آن ها آب می ریزیم و به مدت ۶ ساعت می گذاریم تا خیس بخورند. در این مدت بهتر است برای از بین رفتن نفخ آن ها ۲ الی ۳ مرتبه آب آن ها را تعویض می کنیم.

خواندن
طرز تهیه تباهگ ، غذای سنتی بلوچستان

سپس سبزی آش را پاک می کنیم و می شوییم و آبکش می کنیم و زمانیکه آب اضافه آن کاملا خارج شد روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و بعد چغندر ها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

سپس در قابلمه ای آب می ریزیم و باقلا و لوبیا چیتی را آبکش می کنیم و می شوییم و داخل قابلمه می ریزیم و چغندر خرد شده را نیز می افزاییم و قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم تا حبوبات و چغندر خوب پخته شوند.

زمانیکه مواد داخل قابلمه پخته شدند برنج را می شوییم و به مواد آش اضافه می کنیم.کمی نمک به آش اضافه می کنیم و ۱۵ دقیقه بعد از اینکه برنج را اضافه کردیم سبزی خرد شده را نیز به مواد آش می افزاییم و درب قابلمه را تا آخرین مرحله نیمه می گذاریم چون باعث بد رنگ شدن سبزی ها می شود.

سپس صبر می کنیم تا آش خوب بپزد و جا بیافتد. تا پخت کامل آش زمان داریم تا باقی مواد را آماده کنیم. سیر ها را پوست می گیریم و می شوییم و در تابه ای کمی روغن می ریزیم و سیرها را در روغن تفت می دهیم تا سبک شوند و بعد صبر می کنیم تا طلایی بشوند.

سپس زمانی که احساس کردیم آش جا افتاده است کمی از آش را تست می کنیم اگر کاملا تمام مواد پخته شده بود شکر و رب انار و نصف سیرهای طلایی شده را داخل آش می ریزیم و ۱۵ دقیقه دیگر اجازه می دهیم تا مواد در آش طعم بدهند.

خواندن
طرز تهیه ساطری پلو ، غذای محلی و خوشمزه خراسان

در این مرحله آش ترش شمالی ما آماده است. آش آماده شده را در ظرف مورد نظر خود می کشیم و با باقی سیر داغ ها روی آن را تزئین می کنیم.

سبزی آش ترش

آش ترش با سبزیجات متنوعی پخته می شود و معمولا در هر استانی با سبزیجات محلی همان استان تهیه می شود. البته به طور معمول برای سبزی این آش می توانیم از ترکیبی مساوی از اسفناج، تره، گشنیز و جعفری استفاده کنیم.

مثلا برای مقدار مواد بالا به ۵۰۰ گرم سبزی آشی نیاز داریم که باید از ۱۲۵ گرم اسفناج، ۱۲۵ گرم تره، ۱۲۵ گرم گشنیز و ۱۲۵ گرم جعفری استفاده کنیم. اگر به سبزی هایی مثل چوچاق و خالواش هم دسترسی دارید حتما استفاده کنید.

طرز تهیه آش ترش شمالی
طرز تهیه آش ترش شمالی

آش ترش در شهرهای مختلف

آش ترش تبریزی

تبریزی‌ها این آش را با نام «آش آبغوره» درست می‌کنند و برای سبزی آش فقط از تره و جعفری به میزان مساوی استفاده می‌کنند. حبوبات آش ترش تبریزی فقط شامل لوبیا چشم بلبلی است.

آش ترش انزلی

در شهر انزلی آش ترش، آش ویارانه زنان باردار است و به جای لوبیا چیتی از لوبیا سفید یا چشم بلبلی به عنوان حبوبات آن استفاده می‌کنند. برای ترشی آش هم معمولا آب نارنج تازه به آن اضافه می‌کنند.

آش ترش اردبیلی

اردبیلی‌ها آش دوغ را به هر آش دیگری ترجیح می‌دهند. اما برای درست کردن آش ترش، آنها هم از لوبیا، باقلا، عدس و رب انار استفاده می‌کنند.

آش ترش همدانی

همدانی‌ها برای تهیه آش ترش از مقداری قیصی و آلو خورشی هم استفاده می‌کنند و سبزی مورد استفاده آن‌ها چغندر، گشنیز، تره و جعفری است.

خواندن
طرز تهیه سوپ پیاز خوشمزه و مقوی

آش ترش زنجانی

زنجانی‌ها به آش ترش کمی رشته آشی، سیب‌زمینی خرد شده، هویج رنده شده، آلوچه ریز آشی، زردآلو خشک و جو پرک هم اضافه می‌کنند.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *