طرز تهیه سس مارینارا

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه سس مارینارا ، یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین سس ها را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

سس مارینارا ، نوعی سس گوجه فرنگی ایتالیایی بسیار محبوب و پرطرفدار است که در ایتالیا برای انواع غذاها چون پاستا، پیتزا و… کاربرد دارد. شما می توانید این سس را برای غذاهایی مانند کوکو و کتلت، انواع سوخاری ها و… نیز استفاده کنید.

ماده اصلی و اولیه این سس گوجه فرنگی است اما می توان انواع چاشنی و ادویه را طبق ذائقه خود به آن اضافه کرد. تهیه سس گوجه خانگی بسیار سالم تر از سس های آماده در فروشگاه هاست. در ادامه طرز تهیه سس گوجه مارینارا را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه سس مارینارا
طرز تهیه سس مارینارا

مواد لازم

  • گوجه فرنگی پوره شده ۸۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
  • پونه کوهی خشک ۱ قاشق چایخوری
  • ریحان تازه (یا جعفری) ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • فلفل قرمز چیلی به مقدار لازم (اختیاری)

طرز تهیه سس مارینارا

برای تهیه سس مارینارای ایتالیایی ابتدا پیاز و سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم. گوجه فرنگی ها را نیز می شوییم و پوست روی آن ها را می گیریم.

سپس گوجه ها را داخل خردکن می ریزیم و پوره می کنیم. روغن زیتون را داخل تابه ای می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کمی داغ شود و بعد پیازها را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا نرم شوند.

خواندن
طرز تهیه سس سزار خوشمزه و مخصوص

بعد سیرها را می افزاییم و تفت می دهیم تا سبک شوند. (در این مرحله می توانید از ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی نیز برای خوشرنگ تر شدن سس استفاده کنید. رب گوجه را به مدت ۱ دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود).

در این مرحله پوره گوجه فرنگی ها را اضافه می کنیم و همگی مواد را با هم تفت می دهیم و بعد فلفل قرمز چیلی خرد شده، نمک، فلفل سیاه تازه آسیاب شده و پونه کوهی را به مواد اضافه می کنیم. مواد را خوب ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

حالا خوب مواد را زیر و رو می کنیم تا همه نقاط سس طعم دار شود و بعد اجازه می دهیم تا با حرارت بسیار ملایم تقریبا به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه آب گوجه فرنگی ها تبخیر شود و سس به طور کامل غلیظ شود. در آخر ۱ قاشق غذاخوری ریحان تازه خرد شده را اضافه کنید و سپس حرارت را خاموش کنید.

بعد از اتمام پخت باید با چنگال مواد داخل سس را به دیواره قابلمه فشار دهید و له کنید یا اینکه می توانید سس را درون یک مخلوط کن میکس کنید. برای این منظور بعد از قوام آمدن سس، آن را داخل میکسر می ریزیم. سس گوجه مارینارای ایتالیایی شما آماده است. آن را برای انواع اسپاگتی ها، پاستا، پیتزا و… استفاده کنید.

طرز تهیه سس گوجه مارینارا
طرز تهیه سس گوجه مارینارا

نکات پخت

  1. سس مارینا نه خیلی رقیق است و نه خیلی غلیظ می باشد.
  2. پیشنهاد می شود برای خوشرنگ تر شدن سس ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به سس اضافه کنید.
  3. برخی در تهیه این سس از آویشن نیز استفاده می کنند.
  4. اگر به فلفل تند حساسیت دارید چیلی را حذف کنید و فقط از کمی فلفل سیاه تازه استفاده کنید.
  5. اگر دوست دارید که مواد در درون سس دیده شود و کمی زیر دندان بیاید سس را میکس نکنید.
  6. سس را در یخچال حدود ۴ روز می‌توانید نگهداری کنید. بهتر است هر بار به میزان لازم از آن درست کنید.
  7. این سس در ظرف دربسته تا ۳ ماه در فریزر، قابلیت نگهداری دارد.
خواندن
طرز تهیه سس هلندی ، خوشمزه و لذیذ
طرز تهیه سس گوجه مارینارا
طرز تهیه سس گوجه مارینارا

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: