طرز تهیه مقلوبه پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه مقلوبه پلو ، یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه عربی و ترکیه ای را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

غذاهای کشورهای همسایه ایران معمولا به دلیل نزدیکی و تشابه فرهنگی برای ما ایرانی ها هم بسیار لذیذ و خوشمزه هستند. به خصوص غذاهای ترکی و عربی که جزو پرطرفدارترین هاست. یکی از این پلوهای پرطرفدار و خوشمزه مقلوبه پلو است.

مقلوبه پلو از غذاهای اصیل و محبوب کشورهای عربی چون عراق، لبنان، سوریه، فلسطین و کشور ترکیه است. مواد اصلی این غذا پلو به همراه گوشت و یا مرغ به دلخواه است. در ادامه طرز تهیه مقلوبه پلو خوشمزه با مواد متنوع را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه مقلوبه پلو
طرز تهیه مقلوبه پلو

مواد لازم

  • گوشت بره ۴۵۰ گرم
  • آب گوشت ۴ یا ۵ پیمانه
  • برنج ۲ پیمانه
  • بادمجان ۲ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • برگ بو ۱ عدد
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • پاپریکا، پودر دارچین و هل به دلخواه

طرز تهیه

برای تهیه مقلوبه پلو ترکی ابتدا گوشت را که به تکه های کوچک برش داده اید، با نمک، زردچوبه، فلفل، دارچین، هل، پاپریکا، برگ بو و ادویه های دلخواه دیگر آب پز می کنیم. پس از پخت آب گوشت را نیز کنار می گذاریم. (مراقب باشید که به اندازه کافی آب گوشت برای درست کردن این غذا داشته باشید).

بادمجان ها را پوست می گیریم. روی آنها نمک می پاشیم و ۳۰ دقیقه اجازه می دهیم در همین حال باقی بماند تا تلخی آن گرفته شود. سپس آنها را می شوییم و به صورت حلقه حلقه برش می دهیم و بلافاصله سرخ می کنیم تا حدی که به رنگ طلایی پررنگ دربیاید.

خواندن
طرز تهیه کدو سبز شکم پر با مرغ ترکی

سپس بادمجان ها را روی حوله کاغذی قرار می دهیم تا روغن اضافه شان گرفته شود. برنج را هم می شوییم، ۱۵ دقیقه آن را خیس می کنیم و قبل از استفاده، آب آن را دور می ریزیم.

پیازها را ریز خرد کرده و درون قابلمه مناسب سرخ می کنیم به اندازه ای که رنگ آنها تغییر کند. روغن اضافی پیاز را می گیریم. حالا نوبت چیدن لایه ها در قابلمه حاوی پیاز است.

گوشت پخته شده باید ته قابلمه قرار بگیرد. بنابراین آن را خوب با پیاز مخلوط می کنیم و ته قابلمه قرار می دهیم. سپس بادمجان های سرخ شده را روی گوشت می چینیم.

حالا برنج خیس کرده ای که آبش را تخلیه کرده ایم را روی بادمجان ها می ریزیم. (در این مرحله می توانید زردچوبه، هل، پاپریکا، نمک، فلفل سیاه و دارچین را علاوه بر گوشت، به برنج یا بادمجان هم بزنید، اما در مصرف ادویه ها زیاده روی نکنید).

حالا آب گوشت را به اندازه ای که فقط حدود یک سانتیمتر روی برنج را بپوشاند به قابلمه اضافه می کنیم. بعدا در صورت نیاز، می توانیم در حین پخت، آب گوشت بیشتری به آن اضافه کنیم.

قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا جوش بیاید و سپس شعله را کم می کنیم و درب آن را می گذاریم. در صورت تمایل برای جلوگیری از سوختن گوشت که ته قابلمه قرار گرفته، می توانیم روی شعله، شعله پخش کن قرار دهیم. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می دهید تا غذا بپزد. وقتی غذا آماده است که برنج بپزد و پف کند.

خواندن
طرز تهیه کمپیر سیب زمینی ترکیه ای بسیار خوشمزه و لذیذ

در آخر یک دیس مناسب را روی قابلمه قرار می دهیم و مقلوبه پلو را روی دیس برمی گردانیم و در صورت تمایل با خلال پسته و بادام روی آن را تزیین می کنیم. می توانید به دلخواه این غذا را با ماست یا سالاد سرو کنید.

طرز تهیه مقلوبه پلو
طرز تهیه مقلوبه پلو

مقلوبه پلو با مرغ

دستور پخت مقلوبه پلو با مرغ نیز مشابه دستور بالاست. فقط کافیست گوشت را حذف کنید و از مرغ به جای آن استفاده کنید. به این منظور به دلخواه از سینه یا ران مرغ استفاده کنید. مرغ را به همراه نمک، زردچوبه و ادویه های دلخواه آب پز کنید. حواستان باشد که آب مرغ را نگه دارید. سپس کاملا مشابه مراحل دستور بالا را ادامه دهید.

نکات پخت

  • می توانید به دلخواه از گوشت چرخ کرده به جای گوشت تکه ای استفاده کنید.
  • می توانید در لایه هایی که در قابلمه می چینید از گوجه حلقه شده نیز به دلخواه استفاده کنید.
  • به دلخواه می توانید از سیب زمینی حلقه شده نیز استفاده کنید.
  • برای رنگ و عطر بهتر پلوی خود می توانید مقداری زعفران دم کرده غلیظ هم به پلو و هم به مخلوط گوشت اضافه کنید.
  • به طور سنتی این غذا بعد از پخت با انواع مغزها چون دانه کاج تفت داده شده و یا بادام هندی تزئین می‌شود.
  • در دستور اصلی برای پخت مقلوبه پلو ترکیه ای و عربی برنج خام با مواد دیگر ترکیب می‌شود و آب مرغ به مواد اضافه می‌شود تا برنج با آب مرغ پخته شود. این کار باعث می‌شود برنج شما بافتی شفته داشته باشد اما بسیار خوشمزه می شود.
خواندن
طرز تهیه سوپ ازوگلین ترکیه ای (سوپ عروس)
طرز تهیه مقلوبه پلو
طرز تهیه مقلوبه پلو

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: