طرز تهیه شیر زردچوبه

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیر زردچوبه ، یکی از نوشیدنی های خوشمزه و مقوی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

شیر زردچوبه، شیر طلایی یا «هالدی دود» (Haldi doodh)، یک نوشیدنی اصیل و قدیمی هندی است. این نوشیدنی در ساده‌ترین حالت، ترکیب شیر و زردچوبه است. اما بنا به نیاز یا ذائقه می‌توان ادویه‌جات دیگر مثل هل یا فلفل سیاه و زنجبیل را نیز به آن افزود. همچنین اضافه کردن روغن نارگیل نیز می‌تواند قوای آن را چند برابر کند.

شیر زردچوبه با خواص ضد ویروسی و ضد باکتری، فواید بی‌شماری برای سلامت بدن دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سم‌زدایی کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، بهبود هضم، کاهش وزن و عضله‌سازی اشاره کرد. در ادامه طرز تهیه شیر زردچوبه خوشمزه و مقوی را به ۲ روش به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه شیر زردچوبه
طرز تهیه شیر زردچوبه

طرز تهیه شیر زردچوبه ساده

مواد لازم برای ۲ نفر

  • شیر ۲ فنجان
  • پودر زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
  • عسل (یا شکر) ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه

برای تهیه شیر زردچوبه ساده، ابتدا یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را داخل شیرجوش ریخته و دو لیوان شیر به آن بیفزایید. سپس ترکیب را روی حرارت گاز بگذارید و مرتب آن را هم بزنید. پس از به جوش آمدن شیر، ترکیب را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا از حرارت آن کاسته شود.

خواندن
طرز تهیه مربای شاه توت،شربت و مارمالاد به روش خانگی

پس از ولرم شدن، یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید. اضافه کردن عسل به شیر زردچوبه اختیاری است. می‌توانید به جای عسل از دیگر شیرین‌کننده‌های طبیعی نیز استفاده کنید. همچنین مقدار عسل طبق ذائقه شما می تواند کم و زیاد شود.

اگر دانه های ادویه در نوشیدنی را دوست ندارید می توانید شیر زردچوبه را از صافی فلزی رد کنید و سپس در لیوان سرو بریزید و روی آن را با پودر دارچین یا پودر هل سبز تزئین کنید.

طرز تهیه شیر زردچوبه
طرز تهیه شیر زردچوبه

روش دوم طرز تهیه شیر زردچوبه

مواد لازم برای ۲ نفر

  • شیر ۲ فنجان
  • عسل (یا شکر) ۱ قاشق مرباخوری
  • پودر زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
  • پودر زنجبیل ۱ قاشق چایخوری
  • پودر هل نصف قاشق چایخوری
  • روغن نارگیل یک قاشق سوپخوری (اختیاری)
  • چوب دارچین خرد شده یک عدد (ااختیاری)
  • دانه فلفل سیاه پنج عدد (اختیاری)

طرز تهیه

یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را در یک شیرجوش کوچک به زردچوبه، دانه فلفل سیاه، هل، زنجبیل و چوب دارچین تکه‌ تکه‌شده اضافه کنید و اجازه دهید تا این مواد برای دو تا سه دقیقه روی حرارت کم بمانند و عطر آن‌ها دربیاید.

پس از چند دقیقه، دو فنجان شیر را نیز در شیرجوش بریزید و اجازه دهید شیر بدون اینکه بجوشد، روی حرارت متوسط گاز داغ شود. شیر زردچوبه را برای حدود پنج دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید.

سپس شعله گاز را خاموش کنید و پس از کمی کاهش دما، عسل را به شیرجوش اضافه کنید. درب شیرجوش را بگذارید و اجازه دهید تا این مواد برای پنج دقیقه استراحت کنند و طعم مواد به خورد شیر برود و سپس سرو کنید.

خواندن
فراپه قهوه چیست؟

چند نکته

  • اگر دانه های ادویه در نوشیدنی را دوست ندارید. در انتها شیر زردچوبه را از صافی فلزی رد کنید و سپس در لیوان سرو بریزید.
  • استفاده از ادویه های مختلف در این نوشیدنی اختیاری است و شما می توانید هر کدام را که دوست ندارید از دستور حذف کنید.
  • برای تزئین شیر زردچوبه می توانید از پودر دارچین یا پودر هل سبز استفاده کنید.
طرز تهیه شیر زردچوبه
طرز تهیه شیر زردچوبه

خواص شیر زردچوبه

ضد سرطان
دفع سموم بدن
کاهش اثرات شیمی‌ درمانی
کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر
خواص ضد التهابی و بهبود زخم ها
تسکین درد عضلات
تقویت سیستم گوارش
تقویت سیستم ایمنی بدن
درمان سرماخوردگی و آنفولانز
درمان سرفه و گلودرد
افزایش متابولیسم و کاهش وزن
کمک به درمان بیماری‌های کبد
کمک به درمان آسم و تنگی نفس
مفید برای مشکلات پوستی
تسکین بی خوابی

ریسک‌ها و عوارض احتمالی

مصرف هر چیز در حد اعتدال و میانه می‌تواند مفید باشد. این مسئله در مورد زردچوبه نیز مصداق دارد. زردچوبه به دلیل طبع گرمی که دارد ممکن است برای برخی افراد ریسک‌هایی در پی داشته باشد. هرچند که مصرف به اندازۀ آن خطری را در پی ندارد. اما بهتر است پیش از مصرف با پزشک یا فرد متخصص در تغذیه مشورت کنید. مصرف زردچوبه می‌تواند منجر به بروز اختلالاتی در فرآیند لخته شدن خون شود.

اثرات ضد پلاکتی آن نیز ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد. مصرف بیش از حد زردچوبه می‌تواند منجر به اختلالت معده، کم‌آبی بدن و یبوست شود. افرادی که نسبت به لاکتوز عدم تحمل دارند نیز باید در مصرف این ترکیب دقت کنند. از دادن شیر و زردچوبه به کودکان خردسال خودداری کنید.

خواندن
طرز تهیه موهیتو ؛ نوشیدنی‌ پرطرفدار تابستانی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

به این مقاله امتیاز دهید