طرز تهیه مربای انجیر

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه مربای انجیر خانگی و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مربا از جمله صبحانه های پرطرفدار در تمام دنیاست و از آنجایی که با اکثر میوه ها می توان مربا تهیه کرد، آنقدر تنوع دارند که با تمام سلیقه ها متناسب است. انواع مرباها از جمله مربای آلبالو، گیلاس، به، هویج و… هستند که هرکدام طعم بی نطیر خود را دارند. مربای انجیر یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین مرباهاست.

مربای انجیر یکی از مرباهای خوشمزه، خوش طعم و بسیار مقوی است. انجیر از میوه هایی است که خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد، که از مهمترین این خواص می توان به سلامت دستگاه گوارش، کاهش کلستورل خون و… اشاره کرد. در ادامه طرز تهیه مربای انجیر خوشرنگ و خوش طعم را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه مربای انجیر
طرز تهیه مربای انجیر

مواد لازم

انجیر ۱ کیلو
شکر ۷۰۰ گرم
آب یک و نیم لیوان
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
وانیل (اختیاری) یک چهارم قاشق چایخوری

* با این روش پخت، میتوانید از انجیر زرد، سبز، سیاه یا جنگلی استفاده کنید با این تفاوت که انجیر زرد یا سبز، مربای خوش رنگ تری به شما میدهد. دستور مربا با انجیر خشک متفاوت است و از این روش نمی توان استفاده کرد.

طرز تهیه

برای تهیه مربای مجلسی و خوشمزه با انجیر ابتدا انجیرها را تمیز می کنیم و دم های اضافی آن را می گیریم، سپس آنها را به خوبی می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم و کمی صبر می کنیم تا آب اضافی شان خارج شود.

خواندن
طرز تهیه مارمالاد سیب ، خوشمزه و خانگی

در این مرحله شربت مربا را باید درست کنیم؛ برای این منظور ۲ لیوان آب را به همراه شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا آب به طور کامل به جوش بیاید و شکر حل شود.

پس از اینکه شکر به طور کامل در آب حل شد و شربت به غلظت کافی رسید، انجیرها را به آرامی به قابلمه اضافه می کنیم. برای اینکه متوجه شویم شربت به غلظت کافی رسیده است مقدار کمی از آنرا داخل یک قاشق تمیز و خشک می ریزیم، سپس اجازه می دهیم خنک شود. پس از خنک شدن اگر شربت کشدار بود یعنی شربت قوام آمده است.

در این مرحله حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و اجازه می دهیم انجیرها بپزند و نرم شوند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه آبلیمو را به قابلمه اضافه می کنیم و حدود ۵ دقیقه دیگر صبر می کنیم سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

پس از برداشتن مربا از روی حرارت صبر می کنیم تا مربا خنک شده و با دمای محیط یکسان شود. پس از اینکه مربا خنک شد آنرا در یک ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و درب آنرا محکم می بندیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

طرز تهیه مربای انجیر خرد شده

اگر انجیرهای شما کوچک و یکدست هستند می توانید مربای انجیر را به صورت درسته درست کنید، اما اگر می خواهید از انجیرهای درشت استفاده کنید بهتر است انجیر ها را خرد کنید تا در پایان یک مربای انجیر له شده داشته باشید. قطعات انجیر به دلخواه شما می باشد اما سعی کنید انجیرها را خیلی ریز خرد نکنید چون در روند پخت مربا خودشان له می شوند.

خواندن
مربای پوست هندوانه ، خوشمزه و خانگی
طرز تهیه مربای انجیر
طرز تهیه مربای انجیر

نکات مهم پخت

  • برای مربای انجیر، بهتر است از انجیرهایی با اندازه متوسط استفاده کنید و انجیرها نه خیلی نرم باشند و نه کال و سفت.
  • به خاطر حفظ ظاهر زیبای این مربا، بهتره که انجیرها رو داخل ظرف فشرده نکنید و ترجیحا از ظرف مسطح برای نگه داری استفاده کنید.
  • دم انجیرها رو برای مربا خیلی کوتاه نکنید. چون انجیرها وا میروند. همچنین وجود دم انجیر ظاهر زیباتری به مربا میدهد.
  • موقع پخت مربای انجیر، به هیچ عنوان درب قابلمه را نگذارید، چون مربا کدر و تیره میشود.
  • استفاده از وانیل، گلاب، زعفران، هل و یا دارچین در مربا کاملا اختیاری و بسته به سلیقه شماست.
  • اگر می خواهید مربای شما رنگی طلایی به خود بگیرد مقداری زعفران به آن اضافه کنید.
  • در صورت استفاده از وانیل، قبل از خاموش کردن وانیل را اضافه کنید و بعد حرارت را خاموش کنید، چون وانیل اگر زیاد روی حرارت بماند تلخ میشود.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: