انواع آش و سوپ

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ انواع آش و سوپ را خواهیم داشت. برای آشنایی با محبوب ترین آش ها و سوپ ها در ادامه همراه ما باشید.

آش و سوپ، از جمله انواع پیش غذاهای محبوب در ایران و سراسر جهان هستند. برای تهیه آش و سوپ از مواد غذایی مختلفی مانند آب، سبزیجات، گوشت چرخ ‌کرده، روغن و نمک خوراکی استفاده‌ می‌شود. سوپ به‌ عنوان یک پیش غذا سرو می‌‌شود تا بتواند باعث برانگیختن اشتهای افراد شود.

در گذشته، سوپ‌ها که دارای ترکیباتی چون گوشت قرمز، گوشت ماکیان وگوشت ماهی بودند، به ‌عنوان یک وعده غذایی کامل از آن‌ها استفاده می‌کردند. جالب است بدانید سوپ و ترکیب مواد آن به قرن ۱۹ بازمی‌‌گردد. همچنین تعداد آش‌‌های ایرانی بسیار زیاد بوده و در سراسر کشور به‌صورت‌‌های گوناگون طبخ می‌شود.

انواع آش و سوپ
انواع آش و سوپ

آش‌های مختلف

یکی از لذیذ‌ترین و محبوب‌‌ترین غذاهای ایرانی، آش است. آش در انواع و اقسام مختلفی تهیه می‌شود که معروف‌‌ترین آن‌ها، آش رشته است. تقریبا همه ایرانی‌ها در طول عمر خود حداقل یک بار آش یا آش رشته را میل کرده‌‌اند. البته این غذای خوشمزه که برپایه پایه سبزیجات تهیه می‌گردد، در انواع و اقسام مختلفی سرو می‌‌شود که شاید خیلی از آن‌ها را تا به حال تجربه نکرده‌اید.

آش دوغ

معمولا آش دوغ را با استان اردبیل مرتبط می‌‌دانیم، اما در واقع این غذا در مناطق مختلفی از شمال غربی و غرب ایران از جمله اردبیل، ارومیه، قزوین تهیه می‌‌شود. در آش دوغ اردبیل که اصالت آن به سرعین باز می‌گردد، سیر، دوغ ترش، نعنا داغ، تخم مرغ، نخود و… استفاده می‌‌شود.

همچنین شما می‌توانید در آش دوغ قزوین ترکیباتی چون لوبیای چیتی، آویشن، سبزی آش، برنج، دوغ، قلم گوشت و نعنا را مشاهده کنید.

آش شله قمکار

آش شله قلمکار، یکی از خوردنی‌های محبوب دوران ناصرالدین شاه قاجار بوده که در آن زمان باید مدت زمان زیادی را صرف پختن آن می‌کردند. این آش همچون زولبیا و بامیه، در میان غذاهای این شاه قاجاری محبوب بود. جالب است بدانید که شاه ناصرالدین برای ادای نذر آش شله قلمکارش، هر سال به ‌سمت ییلاق‌های شمال غرب تهران ‌رفته و در آنجا نذر آش خود را به سرانجام می‌رساند. برای پخت این آش از گوشت تازه گوسفندی و سبزیجاتی مانند سیر و پیاز و همچنین حبوبات استفاده میشود.

بر اساس شواهد بجا مانده از آن دوران، می‌توان گفت برای ادای این نذر ۱۲ دیگ آش شلع قلمکار از ساعات ابتدایی روز طبخ می‌شدند؛ چراکه این آش باید هنگام سرو دارای طعمی دلپذیر و کاملاً پخته باشد. با این حال، آش شله قلمکار نه تنها در دوران شاه قاجار بلکه تا به امروز نیز یکی از بهترین آش‌های محبوب افراد است.

انواع آش و سوپ
انواع آش و سوپ

آش ترخینه

یکی از آش‌های پرطرفدار و معروف در اکثر شهرهای ایران، آش ترخینه بوده که به‌طور معمول در اغلب سفره‌های ایرانیان قرار دارد. این آش از طریق جوشاندن بلغور در دوغ ترش، همراه با نخود و لوبیا و اسفناج و همچنین زردآلو و آلوچه پخته می‌شود.

همچنین هنگام سرو آش ترخینه، از شیره انگور و سرکه نیز همراه با آن استفاده می‌شود که سبب چندین برابر شدن طعم آن می‌شود.

سوپ های مختلف

سوپ کدو حلوایی

سوپ کدو حلوایی با مزه شیرین خود، بسیار لذت بخش و دلچسب است. از آنجا که پوست کدوحلوایی ضخیم و گوشتی بوده، می‌‌توان به سادگی آن را برای تهیه سوپ به‌کار برد. در تمامی مراحل پخت سوپ، باید توجه داشته باشید که رنگ سبزی که در حال تفت دادن است، تیره نشود؛ چراکه در این صورت، پس از پوره شدن سوپ، رنگ آن درخشان و روشن نخواهد بود.

همچنین برای تزیین سوپ، بهتر است از کمی خامه و جعفری استفاده کنید. این سوپ معمولاً در فصل‌‌های پاییز و زمستان پخته می‌‌شود. شما می‌‌توانید برای درست کردن آن از سیب زمینی نیز استفاده کنید.

انواع آش و سوپ
انواع آش و سوپ

سوپ جو قرمز رستورانی

سوپ جو یکی از سوپ‌‌های سنتی ایرانی به‌شمار می‌‌رود که طعم بسیار خوب و لذیذی دارد. از آنجا که سوپ جو دارای مواد متنوعی است، می‌‌تواند بخش زیادی از نیازهای بدن به ویژه ‌ویتامین‌‌ها، مواد معدنی، املاح و سایر نیازهای ضروری بدن را تأمین کند. علاوه بر این سوپ جو به‌دلیل داشتن خاصیتی که موجب کاهش جذب مواد مضری در دستگاه گوارش از جمله چربی می‌‌شود، دارای مزایای فراوانی است. مواد تشکیل ‌دهنده این نوع سوپ عموماً شامل آب مرغ، جو، رب گوجه فرنگی و سبزیجات مختلفی است.

راهکار برای بهبود طعم و بافت سوپ جو این بوده که حتماً از جو پوست کنده استفاده کنید؛ چراکه جو پوست کنده نه تنها بهتر و خوشمزه‌‌تر از جو پرک است، بلکه بافت بهتر و چربی کمتری به‌سوپ اضافه می‌کند. همچنین قبل از استفاده، جو را حداقل چند ساعت خیس کرده و سپس جداگانه آن را بپزید. لازم به ذکر است پخت جو نیاز به‌زمان زیادی دارد، بنابراین بهتر است آن را جداگانه از دیگر مواد غذایی سوپ بپزید تا به‌ نتیجه پخت بهتری برسد.

سوپ اسفناج رستورانی

سوپ اسفناج، یکی از سوپ‌‌های خوش طعم بوده که اسفناج به‌ عنوان ماده اصلی آن در استفاده می‌‌شود. این سوپ، در سراسر دنیا مشهور بوده و معمولاً با استفاده از عصاره گوشت تهیه می‌‌شود. همچنین به‌منظور افزایش طعم سوپ، از مواد اولیه دیگری مانند پیاز، هویج، کرفس، سیب زمینی و آبلیمو نیز می‌‌توان استفاده کرد. این امکان وجود دارد تا سوپ اسفناج را به‌صورت گرم تهیه کنید. پختن این سوپ بسیار آسان بوده و تنها نیاز به ۳۰ دقیقه زمان برای پختن خواهد داشت؛ در نتیجه غذایی با این روش طبخ آسان و مدت زمان کوتاه جهت تهیه و سرو آن را می‌توان غذایی‌ایده‌آل معرفی کرد.

لازم به ذکر است در مرحله نهایی پخت، اسفناج درون سوپ خرد می‌‌شود. همچنین، اگر مایل به ‌تجربه طعمی خوشمزه‌‌‌تر هستید، می‌‌توانید کمی خامه به‌سوپ اضافه کنید. این امکان برای شما وجود دارد تا برای تزیین این سوپ طبخ ‌شده، می‌توانید از خامه و برش‌‌های تازه لیمو استفاده کنید.

انواع آش و سوپ
انواع آش و سوپ

سخن پایانی

انواع آش و سوپ به‌عنوان پیش غذاهایی با ارزش و مغذی در تمامی جوامع وفصول سال استفاده می‌شوند. آش و سوپ‌‌های مختلف با توجه به‌نیاز بدن به‌مواد مغذی، ترکیبات مختلفی از مواد غذایی دارند و می‌‌توانند یک منبع خوب برای ویتامین‌‌ها، مواد معدنی و پروتئین باشند. در کنار این مسئله پختن آش و سوپ‌‌ها با اضافه کردن انواع ادویه‌‌جات و سبزیجات، می‌تواند طعم و مزه آن را افزایش داده و تجربه خوشایندی را به شما هدیه کند. رعایت ترکیبات درست آش و سوپ، یک ماهیت مفید و سالم برای غذا خوردن را فراهم می‌کند.

مقالات بیشتر بخوانید: