طرز تهیه مربای آلبالو

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه مربای آلبالو خانگی و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مربا از جمله صبحانه های پرطرفدار در تمام دنیاست و از آنجایی که با اکثر میوه ها می توان مربا تهیه کرد، آنقدر تنوع دارند که با تمام سلیقه ها متناسب است. انواع مرباها از جمله مربای آلبالو، گیلاس، به، هویج و… هستند که هرکدام طعم بی نطیر خود را دارند. مربای آلبالو یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین مرباهاست.

مربای آلبالو به دلیل طعم بی نظیر و رنگ زیبایی که دارد جزو پرطرفدارترین ها در تمام دنیاست. آلبالو یکی از میوه های خوشمزه و پرطرفدار و پرخاصیت تابستانی است که از آن برای تهیه مربا، شربت آلبالو، لواشک، آلبالو پلو و ترشی آلبالو و خیلی موارد دیگر استفاده می‌شود. مربای آلبالو به دلیل اینکه رنگ بسیار جذابی دارد، معمولا برای دیزاین و تزئین انواع کیک ها، چیز کیک ها، شیرینی و دسرها هم استفاده می شود. در ادامه طرز تهیه مربای آلبالو خوشرنگ و خوش طعم را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه مربای آلبالو
طرز تهیه مربای آلبالو

مواد لازم

آلبالو ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
وانیل (اختیاری) ۱ پنس

طرز تهیه مربای آلبالو

ابتدا هسته های آلبالوها را به وسیله دستگاه هسته گیر یا خلال دندان خارج می کنیم و آنها را به صورت لایه ای داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. به این صورت که روی هر لایه آلبالو مقداری شکر می پاشیم تا آلبالوها آب بیندازند.

در ادامه هسته های آلبالو را داخل یک لیوان آب جوش می ریزیم، سپس آب جوش را صاف می کنیم و به قابلمه حاوی آلبالوها اضافه می کنیم. حالا قابلمه حاوی آلبالو را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا آلبالوها به خوبی آب بیندازند.

پس از گذشت این زمان قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا جوش بیاید و روی آلبالوها کف کند. حالا با قاشق یا کفگیر کف روی آلبالوها را جمع می کنیم و دور می ریزیم. این کار را حتما انجم دهید تا مربای شفاف شفاف و درخشان شود.

حرارت زیر قابلمه را نیز نیست کم و زیاد کنید چون باعث می شود رنگ مربا سیاه شود. حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا مربا قوام بیاید، اگر مربا بیشتر از ۳۰ دقیقه روی حرارت بماند کیفیتش افت می کند و رنگش تیره می شود.

اگر پس از ۳۰ دقیقه دیدید که مربا قوام نیامده است آلبالوها را خارج کنید و فقط اجازه دهید شربت مربا روی حرارت بماند تا به قوام برسد و حالتی کشدار پیدا کند. در آخر مقداری آبلیمو و در صورت تمایل وانیل اضافه می کنیم.

البته احتمال شکرک زدن این مربا خیلی کم است. حالا اجازه می دهیم مربا به مدت ۱۲ ساعت در دمای محیط خنک شود، سپس آنرا داخل ظرف شیشه ای می ریزیم و داخل یخچال نگهدای می کنیم.

طرز تهیه مربای آلبالو
طرز تهیه مربای آلبالو

درست کردن شربت آلبالو

اگر بخواهیم در کنار مربای آلبالو، شربت این میوه را هم درست کنیم، کافیست که مقدار بیشتری شکر اضافه کنیم و در پایان مقداری از شربت مربا را درون شیشه بریزیم و درون یخچال نگهداری کنیم و برای تهیه شربت کافیست که شیره اضافی مربا را با آب خنک ترکیب کرده و سرو کنیم.

نکات مهم پخت

  • زمان پخت مورد نیاز برای مربا آلبالو بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است (بستگی به مقدار مواد دارد، اگر مقدار آلبالوها زیاد است ۴۵ دقیقه زمان بگذارید). پخت بیش از حد مربا آن را له کرده و رنگ مربا را تیره می‌کند.
  • در حین پخت مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون مربا بد رنگ می‌شود و سر می‌رود.
  • برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود.
  • اگر مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.
  • اضافه کردن وانیل اختیاری است. خیلی ها مربا رو با طعم خود میوه میپسندند و وانیل اضافه نمیکنند که این امر سلیقه‌ای هست.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: