طرز تهیه کتلت ماهی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کتلت ماهی را خواهیم داشت. برای آشنایی با دستور پخت این غذای خوشمزه، ساده و محبوب در ادامه همراه ما باشید.

یکی از غذاهای راحت و آسان که تهیه آن زمان کمی می برد، کتلت است. انواع بسیار زیادی کتلت در لیست غذاهای ایرانی از جمله کتلت گوشت، کتلت مرغ، کتلت قارچ، کتلت ماهی، کتلت عدس و… وجود دارد. این غذا را می توان همیشه با کمترین مواد و در دسترس ترین آنها، با توجه به ذائقه و سلیقه خود درست کرد.

کتلت ماهی، یکی از لذیذترین و مقوی ترین انواع کتلت هاست. این غذا را می توانید مانند سایر کوکوها و کتلت ها به عنوان یک شام یا ناهار سبک و فوری تهیه و سرو کنید. شما به دلخواه می توانید به کتلت خود سیب زمینی اضافه کنید یا آن را حذف کنید. همچنین می توان در تهیه این غذا از ماهی خام و یا پخته استفاده کرد. در ادامه طرز تهیه کتلت ماهی را به شما آموزش خواهیم داد و سپس نکات آن را خواهیم گفت.

طرز تهیه کتلت ماهی
طرز تهیه کتلت ماهی

مواد لازم

فیله ماهی ۲۰۰ گرم
سیب زمینی ۲۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
پیاز  ۱ عدد
سیر ۲ حبه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن به میزان لازم
جعفری ساطوری شده ۳۰ گرم

طرز تهیه

ابتدا ماهی را به همراه سیر و پیاز داخل غذاساز ریخته و چرخ کنید تا زمانیکه به خمیر یکدستی تبدیل شود. داخل قابلمه آب جوش سیب زمینی ها را می پزیم و بعد از اینکه پخته و سرد شدند آنها را له میکنیم.

خواندن
طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی و حرفه ای

حالا داخل کاسه مناسبی ماهی را ریخته و نمک، فلفل، زردچوبه و پودر کاری (اختیاری) را اضافه کرده و کاملا مخلوط می کنیم. سپس سیب زمینی را به ماهی افزوده و با دست کاملا ورز می دهیم.

در این مرحله تخم مرغ ها و جعفری را هم به مواد اضافه می کنیم. اگر خمیر به دست آمده از بافتی مناسب برای شکل دهی و سرخ کردن برخوردار بود که هیچ اگر نه کمی آرد نان یا آرد سوخاری به مواد افزوده و به بافت مورد نظر می رسیم.

حالا یک تابه نچسب را روی حرارت گذاشته و داخل آن روغن می ریزیم، گرم که شد کتلت ها را دانه دانه داخل روغن گذاشته و دو سمت آن را سرخ می کنیم. کتلت مغز پخت شده را روی دستمال روغن گیر گذاشته و سپس در کنار سبزیجات سرو و نوش جان کنید.

طرز تهیه کتلت ماهی پخته

برخی در تهیه این کتلت از ماهی پخته شده استفاده می کنند. دستور این نوع پخت تفاوتی با دستور بالا ندارد و فقط در این صورت ماهی را از قبل با کمی آبلیمو، نمک و در صورت تمایل با دو عدد سیر در فر بپزید یا در تابه با دو قاشق روغن سرخ کنید. سپس از ماهی پخته شده در ترکیب با سایر مواد استفاده کنید.

طرز تهیه کتلت ماهی در فر

اگر می خواهید کتلت ماهی رژیمی درست کنید، ۳ قاشق غذا خوری روغن داخل مواد کتلت می ریزیم و خوب ورز می دهیم. حالا کف یک سینی را چرب کرده و مواد کتلت را به شکل دلخواه داخل سینی می گذاریم و داخل فر گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه می پزیم.

خواندن
طرز تهیه فیله ماهی کبابی لذیذ و خوشمزه

نکات مهم پخت

  • در کتلت ماهی می توانید به دلخواه سیب زمینی را حذف کنید.
  • استفاده از ادویه های مختلف چون پودر کاری اختیاری و کاملا طبق ذائقه شماست. در کتلت ماهی از ادویه ماهی هم می توانید استفاده کنید.
  • می توانید علاوه بر جعفری از سبزیجات دیگر چون گشنیز نیز برای طعم دار کردن کتلت خود استفاده کنید.
  • پخت این کتلت در فر کاملا این غذا را رژیمی و سالم می کند.
  • می توانید کتلت را در پودر سوخاری بغلطانید و بعد سرخ کنید.
طرز تهیه کتلت ماهی
طرز تهیه کتلت ماهی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: