طرز تهیه کباب شیشلیک

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کباب شیشلیک ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای محبوب در بین ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. کباب شیشلیک یکی از غذاهای بسیار معروف به خصوص در شاندیز مشهد است که به عنوان یک غذای پرطرفدار و با نام شیشلیک شاندیزی شناخته می شود.

کباب شیشلیک یا دنده کباب یکی از معروف ترین و قدیمی ترین کباب های بین المللی است که روش پخت آن با کباب های دیگر کمی متفاوت تر است. به دلیل اینکه کباب شیشلیک از قسمت دنده گوسفند تهیه می شود مهم ترین بخش تهیه این کباب، پختن آن است. اگر می خواهید خودتان این کباب را درست کنید باید بگوییم تهیه آن بسیار آسان است. در ادامه با طرز تهیه کباب شیشلیک با ما باشید.

طرز تهیه کباب شیشلیک
طرز تهیه کباب شیشلیک

مواد لازم

  • دنده گوسفندی با استخوان ۱۲ عدد
  • پیاز بزرگ ۳ عدد
  • ماست ۲ قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • آبلیمو ۸ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع ۸ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • کره ۱۰۰ گرم

طرز تهیه

ابتدا باید دنده ها را طعم دار کنید برای این منظور یک ظرف مناسب و جادار انتخاب کنید و دنده ها را داخل ظرف بریزید. پیازها را با رنده ریز رنده کنید و با فشار دست آبشان را بگیرید. آب پیازها را به ظرف حاوی دنده ها اضافه کنید. (می توانید پیازها را خلال کنید و به طور کامل به گوشت اضافه کنید).

در ادامه آبلیمو را به همراه روغن مایع، زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه و ماست (اختیاری) به ظرف حاوی دنده ها اضافه کنید. مواد طعم دهنده را با دست روی گوشت دنده ها ماساژ دهید به صورتی که تمام قسمت های گوشت دنده طعم دار شود.

خواندن
طرز تهیه خورش تره به روش کردی و شمالی

پس از اینکه مواد را خوب مخلوط کردید درب ظرف را ببندید و آنرا به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت دنده ها نرم و طعم دار شود. پس از گذشت ۱۲ ساعت دنده ها را برای سیخ کردن از یخچال خارج کنید.

برای سیخ کردن دنده ها باید از سیخ های بسیار بزرگ استفاده کنید. اگر سیخ های شما خیلی بزرگ نیستند می توانید از دو سیخ برای سیخ کردن دنده ها استفاده کنید. پس از اینکه سیخ کردن دنده ها به پایان رسید به سراغ آماده کردن منقل ذغال بروید.

توجه داشته باشید که ذغال ها حتما به صورت یکدست روشن شده باشند زیرا ذغال های خام باعث می شوند که کباب ها طعم دود بگیرند ، ضمن اینکه دی اکسید کربن موجود در ذغال های خام برای سلامتی زیان آور است.

پس از اینکه منقل آماده شد سیخ ها را روی منقل بچینید و اجازه دهید دنده ها با حرارت بسیار ملایم کباب شوند. در حین کباب کردن دنده ها کره را ذوب کنید و با قلمو روی گوشت دنده ها بمالید تا کباب لذیذتر شود.

مالیدن کره روی کباب شیشلیک علاوه بر اینکه کباب را لذیذتر می کند باعث می شود کباب ها خشک نشوند. در کنار کباب شیشلیک می توانید از گوجه کبابی هم استفاده کنید. پس از اینکه کباب آماده شد آنرا به همراه نان یا برنج سرو کنید.

طرز تهیه شیشلیک سرخ شده

اگر قصد تهیه‌ یک کباب خوشمزه خانگی را دارید اما مکانی برای درست کردن کباب ندارید یکی از پیشنهادهای ما به شما نوع سرخ‌شده‌ شیشلیک است. طرز تهیه شیشلیک سرخ شده بسیار ساده است برای این کار ابتدا دنده‌ها را به همراه پیاز خورد شده و ادویه‌جاتی نظیر نمک و فلفل، طعم‌دار کنید؛ بعد از گذشت چند ساعت گوشت‌ها کاملاً طعم‌دار شده و آماده سرخ شدن در تابه است. به این صورت که ابتدا ماهی‌تابه را روی شعله گاز قرار داده و درون آن به مقدار لازم روغن بریزید پس‌ از این که روغن داغ شد، دنده‌ها را بین ۵ تا ۱۰ دقیقه سرخ‌کنید. البته امکان دارد دنده چربی زیادی داشته باشد که در این صورت نیازی به استفاده از روغن نیست، چرا که چربی دنده، به تنهایی جایگزین روغن است و باعث سرخ شدن آن‌ها خواهد شد.

خواندن
طرز تهیه آش کارده ، غذای محلی استان فارس

بعد از این که دو طرف دنده‌ها به‌خوبی سرخ شد، می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید، حال شعله گاز را کم کرده و اجازه دهید تا گوشت کاملاً مغزپخت شود؛ برای پخت کامل گوشت‌ها حدوداً به ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارید. ممکن است در این مدت‌زمان مجبور شوید چندین بار به دنده‌ها آب اضافه کنید تا ته نگیرند و نسوزند؛ بهتر است کم‌کم آب را اضافه کنید.

طرز تهیه شیشلیک در ماهی‌تابه ساده‌ترین و راحت‌ترین روش طبخ این کباب خوش‌طعم است. در انتها، برای سرو بهترین کباب شیشلیک سرخ‌شده در بشقاب می‌توانید دنده‌های سرخ‌شده را به همراه گوجه و مقداری قارچ‌ سرخ‌شده تزیین کنید و از طعم بی‌نظیر غذای خود لذت ببرید.

طرز تهیه شیشلیک در فر

گاهی امکان استفاده از زغال وجود ندارد و نوع سرخ‌کرده‌ کباب شیشلیک هم برایمان خوشایند نیست؛ در این حالت تنها راه باقی‌مانده طبخ شیشلیک با استفاده از فر است. طرز تهیه شیشلیک در فر بدین‌صورت است که بعد از پشت سر گذاشتن مراحل طعم‌دار کردن دنده‌ها، ۵ تا ۶ ساعت به دنده‌ها زمان دهید تا در یخچال بمانند.

سپس آن‌ها را از یخچال خارج کرده و تمام قسمت‌های دنده‌ها را به سس کباب آغشته کنید. در مرحله بعد سینی فر را چرب کرده و تکه‌های گوشت را داخل سینی بچینید. فر را روی درجه حرارت ۱۸۰درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان دهید تا دنده‌ها خوب برشته و طلایی شوند؛ مابین این مدت‌زمان حتما به کباب‌ها سر بزنید تا نسوزند.

طرز تهیه کباب شیشلیک
طرز تهیه کباب شیشلیک

طرز تهیه شیشلیک بدون استخوان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نوع بدون استخوان کباب شیشلیک همان کباب‌برگ است اما نحوه برش گوشت شیشلیک بدون استخوان با کباب‌برگ متفاوت است و این نکته‌ تمایز این دو کباب خوشمزه از یکدیگر است.

خواندن
طرز تهیه سوپ دال عدس خوشمزه و مجلسی

در کنار طبخ بهترین کباب شیشلیک با استفاده از دنده‌ گوسفندی می‌توان به نوع بدون استخوان این کباب نیز اشاره کرد؛ طرز پختن شیشلیک بدون استخوان نیز مانند کباب شیشلیک با استخوان است با این تفاوت که به‌جای استفاده از دنده گوسفندی می‌توان از گوشت راسته‌ یا فیله گوساله استفاده کرد. قطر گوشت‌ها نباید از دو سانتی‌متر بیشتر باشد.

رنده کردن یک کیوی روی تکه‌های گوشت باعث نرم‌تر شدن کباب شده و آن را تردتر می‌کند، به این منظور یک کیوی را روی گوشت رنده کنید و یک ربع زمان دهید، سپس گوشت را از کیوی جدا کرده و در مواد آماده‌شده بخوابانید(ماندن طولانی‌مدت کیوی بروی گوشت سبب از بین رفتن بافت گوشت خواهد شد). اگر بین قطعه‌های گوشت تکه‌های کوچک دنبه به سیخ بکشید، کباب حالت خشکی نخواهد گرفت و خوشمزه‌تر خواهد شد. اگر تمایل دارید که کباب شیشلیک بدون استخوان را بدون دنبه تهیه کنید می‌توانید در حین مغزپخت شدن تکه‌های گوشت روی آن سس کباب بمالید تا خوش‌طعم‌تر شده و بهتر سرخ شود.

نکات پخت کباب شیشلیک

  1. هرچه گوشت شما زمان بیشتری را در مواد خوابانده شود، نتیجه بهتر و کباب شیشلیک عالی تری خواهید داشت.
  2. حتما یادتان باشد نمک را در مرحله آخر روی گوشت‌ها بپاشید. اضافه کردن نمک در ابتدا سبب سفت شدن گوشت شده و مانع از مغزپخت شدن آن خواهد شد.
  3. در کنار کباب شیشلیک می توانید از گوجه کبابی ، فلفل سبز کبابی و برنج زعفرانی با کره استفاده کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: