طرز تهیه کوکوی کلم برگ

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کوکوی کلم برگ، یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین غذاها را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

یکی از غذاهای راحت و آسان که تهیه آن زمان کمی می برد، کوکو است. انواع بسیار زیادی کوکو در لیست غذاهای ایرانی از جمله کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کوکو اسفناج، کوکو کدو، کوکو مرغ و… وجود دارد. این غذا را می توان همیشه با کمترین مواد و در دسترس ترین آنها، با توجه به ذائقه و سلیقه خود درست کرد.

کوکوی کلم برگ یکی از انواع کوکوهای خوشمزه و مقوی است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید. اما این کوکوی سالم از غذاهای رژیمی و بین المللی محسوب می شود و وعده ای عالی برای گیاهخواران است. در ادامه طرز تهیه کوکو کلم برگ ساده و مقوی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه کوکوی کلم برگ
طرز تهیه کوکوی کلم برگ

مواد لازم

  • کلم پخته شده ۳ پیمانه
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • آرد سوخاری ۱/۴ پیمانه
  • جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • پیازچه خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • پنیر موزارلا به مقدار لازم (اختیاری)
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه

در اولین مرحله از آماده سازی کوکوی کلم باید برگ کلم ها را بپزید. برای این منظور در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. کلم را کاملا خرد کنید. وقتی آب جوش آمد کلم برگ را در یک صافی متناسب با اندازه دهانه قابلمه بریزید. سپس صافی را در دهانه قابلمه قرار داده و روی آن را بپوشانید. حدود ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا کلم برگ ها نرم شوند. (کلم برگ سفید را می توانید بدون بخارپز کردن نیز استفاده کنید، کلم برگ را شسته و به صورت رشته‌ای خرد کنید).

خواندن
طرز تهیه ساندویچ بادمجان لذیذ و خوشمزه با طعم عالی

سپس زمانی که کلم برگ ها بخارپز شدند، ۳ پیمانه از آن را برای استفاده در کوکو جدا کرده و در یک کاسه بریزید. (معمولا یک کلم متوسط همین مقدار را به ما می دهد). صبر کنید کلم پخته کمی از حرارت بیفتد.

سپس مواد دیگر یعنی تخم مرغ، آرد سوخاری (یا مغز نان باگت)، جعفری، پیازچه، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. اگر حس کردید مایه کوکو زیادی شل است نصف قاشق دیگر آرد اضافه کنید. مایه کوکوی کلم آماده است، حالا باید آن را سرخ کنید.

طرز تهیه کوکوی کلم برگ
طرز تهیه کوکوی کلم برگ

در یک ماهیتابه مناسب روغن بریزید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن کاملا گرم شود. سپس از مایع کوکو با قاشق برداشته و به آرامی در روغن داغ بریزید. وقتی یک طرف کاملا سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز برشته شود. معمولا ۱ یا ۲ دقیقه برای هر طرف کافی است.

وقتی کوکوها سرخ شدند آنها را روی حوله کاغذی بگذارید. این کار باعث می شود روغن اضافی جذب حوله شود. در نهایت هنگامی که کوکوها هنوز داغ هستند مقداری نمک بر روی آنها بپاشید. این کوکو را با سبزی تازه، ماست یا سالاد فصل می توانید سرو کنید.

طرز تهیه کوکوی کلم برگ
طرز تهیه کوکوی کلم برگ

کوکوی کلم برگ با کلم قرمز

روش پخت کوکوی کلم قرمز یا بنفش مثل کوکوی کلم سفید است با این تفاوت که کلم سفید را بدون بخار پز کردن هم می توان در کوکو استفاده کرد اما در مورد کلم بنفش، به دلیل اینکه کلم قرمز کمی سفت است حتما قبل از درست کردن کوکو نیم پزش می‌کنیم. وقتی کلم برگ را رشته‌ای و باریک خرد کردید، حدود ۳ دقیقه داخل آب در حال جوشیدن به همراه کمی نمک بریزید تا کمی پخته و نرم شود.

خواندن
طرز تهیه گراتن سیب زمینی ☀️ خوشمزه و لذیذ

کوکو کلم برگ با پنیر پیتزا

اگر دوست داشته باشید می‌توانید از پنیر پیتزا هم در مواد کوکوی خود استفاده کنید، اما دیگر کوکوی رژیمی نخواهید داشت. برای این کار می توانید ۴ دقیقه زودتر، قبل از اینکه کوکو کامل برشته شود پنیر موزارلا یا پارمزان را روی سطح کوکو بریزید تا آب شود.

همچنین می توانید مقداری پنیر رنده شده به کاسه حاوی مایه کوکو اضافه کرده و مخلوط کنید تا با مایه کوکو یکدست شود و سپس کوکوها را سرخ کنید.

نکات پخت

  • می توانید از قالب های مخصوص کوکو برای سرخ کردن استفاده کنید.
  • می توانید این کوکو را به صورت یک تکه درست کنید و تمام مواد را یکباره داخل تابه بریزید.
  • این کوکو را با کلم قرمز (یا همان بنفش) نیز می توانید درست کنید. اما حتما باید ابتدا آن را نیم پز کنید.
  • می توانید در تهیه مواد این کوکو از ۱ یا ۲ عدد پیاز رنده شده نیز استفاده کنید.
  • به دلخواه می توانید از هویج رنده شده و پودر سیر نیز در کوکوی خود استفاده کنید.
طرز تهیه کوکوی کلم برگ
طرز تهیه کوکوی کلم برگ

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه شنیسل مرغ خانگی ساده و رولت مرغ لذیذ و مجلسی