دسرهای معروف ایرانی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با دسرهای معروف ایرانی آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این دسرهای خوشمزه و طرز تهیه آنها با ما همراه باشید.

شیرینی و دسر‌های ایرانی جزو خوشمزه ترین و پرطرفداران دسرها هستند. سه عنصر اصلی در هر ترکیبی در دسرهای ایرانی عبارتند از زعفران، گلاب، و هل. به همین دلیل عطر و طعم دسر ایرانی بسیار جذاب و در نوع خود منحصر به فرد است.

در ادامه معروف ترین دسرهای ایرانی را به شما معرفی میکنیم که حتما برای یک بار باید امتحان کنید. پس با ما باشید تا با لیست انواع دسرهای خوشمزه ایرانی و طرز تهیه آنها آشنا شوید.

معروف ترین دسرهای ایرانی

شیرینی یزدی

یزد به خاطر شیرینی های خود شناخته شده است و هر مسافر به این شهر باید حتما از قنادی حاج خلیفه در میدان امیر چخماق بازدید کند. در اینجا، شما می توانید باقلوای ایرانی معروف (متفاوت از انواع یونانی و انواع ترکی)، کیک یزدی، قطاب، انواع لوز نارگیلی، لوز گردویی، لوز بادام، لوز پسته، سوهان آردی یزدی و پشمک را امتحان کنید.

دسرهای معروف ایرانی
دسرهای معروف ایرانی

شله زرد

نکته جالب در مورد این دسر این است که گردشگران خارجی آن را با مفهوم «نذری» می شناسند. توریست ها وقتی کسی را می بینند که این مورد از بهترین دسرهای ایرانی را به بقیه می دهد معمولا بسیار کنجکاو می شوند و در مورد این رسم سوالاتی می پرسند و برایشان بسیار جالب است. به هر حال با در نظر گرفتن تمام این موارد، شله زرد یکی از خوشمزه ترین دسرهای ایرانی است که از ترکیب برنج، آب، زعفران، گلاب، شکر و… درست می شود.

معروف ترین دسرهای ایرانی

زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه خوشمزه که زینت‌بخش سفره‌های افطار و سحر ماه رمضان است، برای گردشگران خارجی هم خوشمزه و دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد. صرف این دسر با نوشیدنی معروف ما ایرانی‌ها یعنی چای، ترکیب دل‌انگیزی است که برای بیشتر افراد مطلوب است.

خواندن
طرز تهیه روغن جدا کننده کیک به روش ساده و خانگی

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی یکی از دسرهای قدیمی و محبوب ایرانی است که در تابستان طرفداران زیادی دارد. در تهیه‌ی این دسر یخی و شیرین از رشته‌های باریک نشاسته‌ی یخ زده، آب، شکر، آب لیمو، شربت آلبالو و عرقیاتی مانند نسترن استفاده می‌شود. رشته های مخصوص فالوده را به راحتی می توان از لوازم قنادی تهیه کرد.

بستنی سنتی

در دهه ۱۹۵۰ بود که شخصی به نام اکبر مشهدی بستنی خوشمزه ای را وارد بازار کرد که امروزه به مشهورترین و قدیمی ترین بستنی در ایران تبدیل شده است. این بستنی با عنوان بستنی سنتی نیز شناخته می شود و طرفداران بسیاری دارد. ترکیب بستنی وانیلی، زعفران با گلاب و پسته و تکه های خامه ی یخ زده ترکیبی بسیار هیجان انگیز است. می توانید این بستنی را در کنار فالوده مصرف کنید تا از طعم خوش هر دوی این دسرها بهره مند شوید.

معروف ترین دسرهای ایرانی

رنگینک

این دسر بسیار خوشمزه اصالتی جنوبی دارد. از مواد تشکیل دهنده‌ی آن می‌توانیم خرما، آرد و پودر دارچین را نام ببریم. برای تهیه‌ی رنگینک ابتدا آرد را تا حدی بو می‌دهند که بوی خامی آن گرفته شده و کمی تغییر رنگ دهد و سپس روغن و کره را به آن اضافه کرده و روی خرماهایی که از قبل در ظرف چیده شده‌اند، می‌ریزند. سپس آن را با پودر دارچین، پودر گردو و یا پودر نارگیل تزئین می‌کنند.

گز

گز اصفهان نیاز به معرفی ندارد. تقریبا تمام شیرینی‌دوستان از خوردن این دسر و شیرینی خوشمزه لذت می‌برند. این دسر خوش‌طعم هم در انواع آردی، پسته‌ای، بادامی و… تهیه می‌شود و مانند بیشتر دسرهای ایرانی در کنار چای، ترکیبی دل‌پذیر ایجاد می‌کند.

دسرهای معروف ایرانی
دسرهای معروف ایرانی

کلوچه

مطمئنا یکی از بهترین دسرهای ایرانی کلوچه است. این شیرینی که ترکیبات متفاوتی مثل دارچین، شکر، گردو و غیره دارد تقریبا در مناطق مختلف ایران یافت می شوند که طرز پختی متفاوت دارند. مثلا در کرمان نوعی کلوچه به نام کلمپه وجود دارد که داخل آن خرما و مواد دیگر دارد و یا یکی دیگر از کلوچه های معروف، کلوچه فومن می باشد. گردشگرانی که به ایران می آیند عاشق خوردن کلوچه با چای می شوند که معمولا در عصر سرو می شود.

خواندن
طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار خوشمزه و مجلسی

سوهان

سوهان، معروف‌ترین سوغاتی شهر کوچک قم است. این دسر جذاب با وجود پسته‌هایی که طعم شیرین آن را تعدیل کرده‌اند و عطر خوش کره، یکی از بهترین گزینه‌ها برای نوش جان کردن با چای است. این خوراکی خوشمزه در بسته‌بندی‌های متنوع به عنوان سوغاتی صادراتی هم معمولا انتخابی محبوب است.

معروف ترین دسرهای ایرانی

مسقطی

مسقطی یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های استان فارس است. در واقع مسقطی نوعی حلوا به شمار می‌رود که قطب تولید آن شهر لار در استان فارس است. مسقطی ظاهری شبیه به ژله دارد اما از آن کمی سفت‌تر است و مواد تشکیل‌دهنده آن آب، نشاسته، شکر، روغن مایع، گلاب، هل، جوهر لیمو و بسته به عطر و طعم زعفران یا چیز‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر است.

دسرهای معروف ایرانی
دسرهای معروف ایرانی

حلوا

حلوای ایران با سایر مدل های حلوا در خاورمیانه تفاوت دارد. معروف ترین حلواها حلوای آرد گندم، حلوای زعفرانی و حلوای سیاه هستند. اما طعم های بسیار متنوع دیگر نیز تهیه می شود. حلوا به طور سنتی در طول مراسم مذهبی یا مراسم خاکسپاری استفاده می شود، بافت و شیرینی حلوا شما را در برخی موارد استثنایی نیز به سمت خود دعوت می کند.

خواندن
طرز تهیه کیک شیره خرما خوشمزه و مقوی

گوش فیل

گوش فیل از جمله شیرینی‌های پرطرفدار است که یکی از شیرینی‌های سنتی ایران به شمار می‌رود. با توجه به موادی که در تهیه گوش فیل به کار برده می‌شود می‌توان گفت دسری مغذی برای افراد و به خصوص روزه‌داران در ماه رمضان است. مواد اصلی این دسر آرد، شیر، تخم مرغ، ماست و… است که در شربت مخصوص زعفرانی گذاشته می شود.

کاچی

کاچی تبریزی بسیار مشهور است و تبریزی‌ها به این دسر ایرانی لذیذ و مقوی «قویماق» می‌گویند، اهالی ارومیه به آن «دوشاب» می‌گویند و کرمانی‌ها هم از ۴ مغز برای افزایش قوت این دسر ایرانی خوشمزه استفاده می‌کنند، بعضی‌ها شکر می‌ریزند و در برخی مناطق طرز تهیه کاچی با اضافه کردن کمی نمک و زردچوبه هم مرسوم است. با این‌همه در مجموع مواد تشکیل دهنده این دسر قدیمی و سنتی در مناطق مختلف ایران شبیه به هم است.

دسرهای معروف ایرانی
دسرهای معروف ایرانی

فرنی

فرنی یک دسر است که از ترکیب آرد و شیر به دست می‌آید. از فرنی به عنوان یک میان وعده‌ی شیرین می‌توان استفاده کرد. اکثرا با این دسر آشنایی دارند و این دسر به خصوص در ماه مبارک رمضان بسیار کاربرد دارد. فرنی هم با آرد برنج و هم با استفاده از نشاسته درست می شود. این دسر به دو صورت گرم و سرد سرو می‌شود و هرکدام طرفدار خودش را دارد. برای شیرین شدن این دسر به جای شکر می توان از شیره‌ انگور استفاده کرد.

معروف ترین دسرهای ایرانی

مقالات بیشتر بخوانید: